امام علی (ع):
گنج‌هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است.
Saturday, 17 April , 2021
امروز : شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۰ - 6 رمضان 1442
شناسه خبر : 2141
  پرینتخانه » کسب و کار, مقالات منتخب تاریخ انتشار : 17 ژوئن 2016 - 10:46 |

تعاونی های گردشگری زمینه ساز توسعه صنعت توریسم در یزد

استان يزد با توجه به سابقه تاريخي و يادگارهاي قرون گذشته،سرشار از پتانسيل هاي غني فرهنگي و طبيعي در حوزه گردشگري است كه هنوز به جايگاه واقعي استفاده از توانمندي هاي موجود نرسيده و ظرفيت هاي نهان زيادي را با خود به همراه دارد.از آنجايي كه امروزه در دنيا، گردشگري صنعتي مهم به حساب مي […]

تعاونی های گردشگری زمینه ساز توسعه صنعت توریسم در یزد

استان يزد با توجه به سابقه تاريخي و يادگارهاي قرون گذشته،سرشار از پتانسيل هاي غني فرهنگي و طبيعي در حوزه گردشگري است كه هنوز به جايگاه واقعي استفاده از توانمندي هاي موجود نرسيده و ظرفيت هاي نهان زيادي را با خود به همراه دارد.از آنجايي كه امروزه در دنيا، گردشگري صنعتي مهم به حساب مي آيد و نقش پر رنگي در شكوفايي كشورها ايجاد نموده است،شناخت و فعال نمودن ظرفيت هاي موجود در این زمینه امري ضروري محسوب مي شود.

گردشگري نسبت به خصوصیت هر منطقه انواع مختلفي دارد كه شكل و كيفيت آن با توجه به انگيزه،اهداف،نياز و مكان گردشگر تغيير ميكند.با توجه به اينكه افراد نسبت به تامين نيازهايي چون تفريح،آموزش،تحقيق،درمان،خريد،بوم گردي،ورزش و سلامت سفر مي كنند،استان يزد نيازمند آسيب شناسي،برنامه ريزي و رفع چالش هاي پيش روي بخش خصوصي و مردم در جريان تحول اقتصادي،فرهنگي،هنري و اجتماعي است تا بتواند زمینه بروز دستاوردهايي براي معرفي به جهان، مخصوصا در بخش خدمات به گردشگر محقق و علاوه بر جذب مسافران داخلي و خارجي، بهره گيري از فرصت هاي تجاري ارزشمند را امكان پذير سازد.

توسعه و احيا ظرفيت هاي توريسم در يزد به دليل اهميت آن و اثرات مثبت و منفي كه به همراه دارد،بدون برنامه ريزي امكان پذير نخواهد بود و مدیریت تخصصی بر نقاط ضعف گردشگری با هدايت سرمايه گذاران به اين سمت می تواند در پله اول رونق بخشي اقتصاد شهري را به همراه داشته و در مراحل بعد در سطوح بالاتری نمود پیدا کند.در این راستا بخش های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و عدم وجود یکی از آن ها باعث بروز ناکارآمدی دیگری می شود،پس باید هر دو بخش به صورت هدفمند در جایگاه خود قرار گیرند و با برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت زمینه های لازم جهت توسعه زیر ساخت های گردشگری را فراهم آورند.

فعالیت های توریستی تا حدود زیادی به سایر فعالیت های جاری و عمرانی یک منطقه وابسته است و هم چنین وابسته به ایجاد عوامل زیر بنایی و سایر عوامل حمایت کننده،امنیت،اطلاع رسانی،هماهنگی سازمان های مرتبط،توسعه حمل و نقل،خدمات رفاهی و غیره می باشد. حل این مسائل نیازمند سیاست گذاری مناسب با هدف بر طرف کردن چالش هایی چون کاهش زمان سفر گردشگران در یزد یا نارضایتی از اقامت آن هااست.
یکی از روش های اقتصادی چند جانبه ای که می تواند برای تبدیل استان یزد به قطب مهم گردشگری نقش های اثر گذاری ایفا کند،بخش تعاون و ایجاد تعاونی های گردشگری در شاخه های مختلف است.تعاونی ها نهادهای مردمی هستند که در عین برخورداری از خصوصیات اقتصادی دارای ارزش های اجتماعی نیز می باشند که می توانند مبین تلاش های گروهی اعضای تشکیل دهنده برای نیل به اهداف مشترک و پیشرفت باشند.با توجه به این امر،پس تعاون یکی از مردمی ترین بخش های اقتصاد در کشور به شمار می رود و می تواند در توسعه گردشگری استان در کنار سایر بخش ها با دیدگاه مردمی به صورت یک محور موثر عمل کند.
همراهی مردم به عنوان اولین عناصری که در محیط پذیرش گردشگران به جریان زندگی خود ادامه می دهند بسیار اهمیت دارد و کار تعاونی می تواند به مردم ایمان،خودآگاهی،اعتماد به نفس،شکیبایی و استقامت دهد و عنصر مسئولیت پذیری را در زندگی آن ها نهادینه سازد.پس تشكيل تعاوني هاي گردشگري باید در راستاي بهره مندي از توانمندي هاي صنعت گردشگري و استفاده حداكثري از منابع موجود و مردمی باشد، زیرا تعاوني مي توانند مردم مخصوصا علاقه مندان و ساکنین محلات قدیمی را در خط اول رونق گردشگري قرار داده و به عنوان رابط بين دولت و مردم در ایجاد یک جریان اقتصادی ملی عمل نمايند.
روابط موجود در تعاونی های گردشگری از مردم،کارکنان مسئولی می سازد که تلقی آن ها نسبت به محیط اجتماعی و اقتصادیشان دگرگون و گروه های اجتماعی هدفمند در جامعه گردشگری ظهور پیدا می کنند که برای تامین اهداف خود با برنامه های موجود همراه و بسیاری از ناهماهنگی و فرهنگ های غلط روبه رو شدن با گردشگر و مناطق گردشگری اصلاح خواهد شد.از نگاه دیگر سرمایه های خرد مردم که به تنهایی کاربردی ندارند در کنار هم قرار گرفته و علاوه بر کمک به توسعه گردشگری و فواید اجتماعی آن ،می توانند اشتغال زایی را نیز به همراه داشته باشند.
هم افزایی،افزایش کیفیت و ارائه سطح خدمات و بهره گیری از طرفیت های بهینه مشترک با تشكيل تعاوني هاي گردشگری توانمند در سایه مديريت قوي، مشارکت مردم در ابعاد اقتصادی و اجتماعی را ممکن که می تواند نقش ارزنده ای در سایر قسمت ها نیز ایفا نماید و تقویت این ساختار،مشارکت مردمی را به حداکثر برساند.تعاونی های گردشگری با ورود به روستاها توان مقابله با مهاجرت بی رویه از روستا به شهر را از طریق ایجاد اشتغال و زنده نمودن بخش های بکر برای جذب گردشگران به این مناطق را دارد و با ایجاد فرصت های جدید می تواند در فضای کسب و کار رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی را نیز امکان پذیر سازد.

در استان یزد خدمات گردشگري هنوز به حد قابل قبول نرسيده و هتل داري،حمل و نقل،رستوران،دفاتر مسافرتي،تور گرداني و امكانات رفاهي ويژه نياز به روابط زنجيره اي موثر و هماهنگ دارد تا يك هارموني هدفمند براي ايجاد زمينه ورود گردشگر و بالا رفتن زمان اقامت آن در مناطق مختلف شهری و روستایی ايجاد شود.
تقویت بنیه فرهنگی و هنری،احیای هنرهای دستی ،پویایی در مناطق سیاحتی،فرهنگ سراها و معرفی جاذبه های استان نیازمند کار تیمی و خرد جمعی می باشد که تعاون برای نیل به هدف های فوق توانمندی های زیر بنایی و طرفیت های سازنده ای دارد.وجود تعاونی های موفق در سایر زمینه ها که همواره افتخارات بزرگی در کشور رقم زده اند نشان از توانمندی مردمان یزد برای وارد نمودن این روش موفق در سایر بخش هاست.
وجود تعاونی های بزرگ با شاخه های گسترده در یزد می تواند ایجاد تعاونی های گردشگری و توسعه آن ها را با مدد گرفتن از نقاط قوت این موسسات و حذف نقاط ضعف یاری نماید تا بازهم شاهد ظهور پایگاه های اقتصادی و اجتماعی اثر گذار،قوی و ماندگار در کنار سایر بخش ها برای افزایش تولید،بازدهی،رفع محرومیت و فقر،ارتقا سطح خدمات،برطرف نمودن مشکلات بیکاری و نیازهای اجتماعی در استان یزد باشیم.
به نظر می رسد تعاوني هاي گردشگري با داشتن شرايط مكمل مي توانند زمينه خدمات مناسب تري را براي تسهيل در رسيدن به فضاي مناسب و پر بازده در صنعت گردشگري استان ايجاد و به عنوان قوايي قدرت مند در بهبود نقش و عملكرد اين سيستم مفيد واقع شوند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • با نگارش نظرات خود، در وب سایت همراهمان باشید.
  • دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در  وبسایت فاطمه شریفی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.