شهید «چمران» یک دانشگاه بود

فاطمه شریفی - دفاع پرس : الگویی چند بعدی و پیوند خورده به علم، دانش، اخلاق، عمل، عشق و مقاومت؛ نمونه‌ای بارز از یک بسیجی خود ساخته و تحول آفرین که به حق شهید چمران را می‌توان استادی در تزار ایران اسلامی و انقلاب و شخصیتی به عظمت یک دانشگاه معرفی کرد.

الگویی چند بعدی و پیوند خورده به علم، دانش، اخلاق، عمل، عشق و مقاومت؛ نمونه‌ای بارز از یک بسیجی خود ساخته و تحول آفرین که به حق شهید چمران را می‌توان استادی در تزار ایران اسلامی و انقلاب و شخصیتی به عظمت یک دانشگاه معرفی کرد.

۳۱ خرداد سالروز شهادت و عروج آسمانی یکی از اسوه‌های اندیشه‌ورزی و دانش‌پژوهی، شخصیتی دین‌شناس و عامل به ارزش‌های انسانی و الهی، بسیجی پرتلاش و پرتوان، استادی فهیم و تحول آفرین است.

«مصطفی چمران» نمونه‌ای عالی از درک معنوی با افکاری انقلابی و عملی جهادی از سنگر دانشگاه تا پهنه اجتماع و میدان دفاع از وطن بود از این رو می‌توان او را یک دانشگاه خطاب کرد چراکه نمونه بارز از انسان‌سازی، علم‌آموزی و نقش‌آفرینی در میدان اندیشه و عمل است و روز بسیج اساتید و یادمان شهادت این استاد تمامِ انسانیت فرصتی است برای مرور اندیشه‌های شهیدی والامقام و اهل معرفت و ادب تا امروز و در دنیایی پرتنش نیز سنگر دانشگاه از چمران‌ها خالی نماند.

روایتگری از این مرد عمل و نه مرد سخن و شعار، نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت، استادی که خود را همواره مقیم برای شاگردی در مکتب امیرالمومنین علی (ع) می‌دانست بسیار سخت است.

چه نیک چمران را مالک اشتر جنوب لبنان و حمزه کربلای خوزستان نام نهاده‌اند و چه ارزشمند است، پایه اندیشه و فکری شهید چمران را می‌توان در نوجوانی ۱۵ ساله آن هم در کلاس درس تفسیر آیت الله طالقانی و دروس فلسفه و منطق شهیدمطهری جستجو کرد.

و اما شگفت انگیز‌تر اینکه جوانی در دانشگاه فنی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران تا بورسیه تحصیلی در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا و فارغ التحصیلی با درجه متماز هرگز ذهنش از تقوا و کمال انسانیت و از همه مهم‌تر خدمت به مردم و دفاع از وطنش لحظه‌ای دور نمی‌ماند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
نگاه سلیقه‌ای، فرهنگ را متلاشی می کند

حضور در دوره‌های آموزشی چریکی مصر پس از واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، بازگشت به ایران و تشکیل نخستین گروه‌های آموزشی با همکاری سپاه پاسدران دریچه‌ای دیگر از نگاه چمران را رو به سوی همفکران و همراهانش گشود و زندگی پر فراز و نشیب این استاد تمام دانشگاه نشان می‌دهد تکیه بر اصل تقوا چه در سنگر دانشگاه، چه دور از وطن و چه در میدان اندیشه ورزی و جهاد همواره اثربخش خواهد بود و مسیری متعالی پیش روی بشر قرار می‌دهد و، اما چه عاقبتی خوشتر از شهادت!

درفضای امروز که کشور با جنگ اقتصادی و فرهنگی روبه رو است الگوسازی و تبیین ابعاد مختلف وجودی و عملی شهید چمران از تریبون دانشگاه بسیار اثرگذار است و این موضوع همگان را بس اینکه چمران بعد از بازگشت به وطن تمام تجربیات علمی و انقلابی خود را در خدمت انقلاب، مردم و دانشگاه گذاشت.

او خاموش و آرام، اما فعالانه و قاطعانه به سازندگی و جریان‌سازی مشغول بود؛ نوع عمل و رفتاری که امروز نیاز جدی مسئولان و چهره‌های اثرگذار در جایگاه‌های مختلف است که فراتر از دوربین‌ها و عکس‌ها و خبر‌ها به فعالیت‌های زیربنایی و گره‌گشایی از امور پیش روی کشور و مردم بپردازند و به ویژه سال جاری که یکی از محور‌های نامگذاری سال دانش بنیان است در این مسیر نقش دانشگاه را می‌توان پر رنگ‌تر از قبل برشمرد.

امید که چهره‌های دانشگاهی و مسئولان موثر و بسیجیان در گروه‌ها و رسته‌های مختلف اندیشه و عمل شهید چمران را الگو قرار داده و در ترویج سبک زندگی و شیوه مدیریتی و تعاملات اجتماعی و مردمی دکتر شهید مصطفی چمران و چهره‌هایی از این جنس بکوشند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
فاطمه شریفی، رتبه اول-بخش اصلی در دومین جشنواره عدلیه و رسانه

در مسیر ترویج این گفتمان والا جمله‌ای از شهید مصطفی چمران نیز درسی بزرگ پیش روی همه به ویژه آنان که در میدان خدمت به جامعه هستند و یا اینکه سودای پذیریش مسئولیت و رسیدن به جایگاهی دارند را قرار می‌دهد: «می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آن را می‌پذیرم، اما می‌گویم:آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی تقواست.»

و ایران امروز چقدر نیازمند چمران‌ها و اندیشه‌هایی از این جنس است.

خبرگزاری دفاع پرس : شهید «چمران» یک دانشگاه بود 

(Visited 196 times, 1 visits today)