مدیریت به شیوه حاج قاسم

تقویت تاب آوری اجتماعی به عنوان ستون اصلی آگاهی بخشی و مهارت آموزی؛ مدیریتی خاص می‌طلبد، شیوه ای که در سایه برنامه‌ریزی، کارشناس محوری و همگرایی در اجرا نیز «مردم داری» را اصل اول قرار دهد.

هفته نامه نگار یزد : فاطمه شریفی :ایران اسلامی همانگونه که در مسیر پیشرفت‌های علمی و فناورانه با همه کارشکنی‌های رقبای سیاسی و قدرت طلب در مناسبات بین المللی گام بر می‌دارد و با تکیه بر اندیشه‌های وسیع و همت جوانان این مرز و بوم موفقیت‌هایی کم نظیر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است
از دیگر سو نیز در جبهه فرهنگی با آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه خانواده به عنوان بنیادی‌ترین پایگاه آموزش و پرورش بشر روبه رو می‌باشد، جریانی که بر تمام ابعاد زندگی تاثیر گذاشته و گاهی برآیندهای آن تا سال‌های سال باقی خواهند ماند.
آسیب‌های ناشی از حوزه فضای مجازی، حاشیه‌نشینی، سرقت، فساد، درگیری، نزاع و مواردی از این جنس هر کدام سر خطی از ضعف آموزشی و مهارتی در کانون خانواده و در درجه دوم جامعه دارد.آسیب‌هایی که صدها پرونده قضایی روی میز قانون قرار می‌دهد و گمشده همه این داستان‌های تاسف بار آگاهی و مهارت است.
آگاهی و مهارتی که بدون برنامه‌ریزی، مدیریت اثربخش در سطوح خرد و کلان، سیاست‌گذاری جامع و ایجاد همگرایی در دستگاه‌های قضایی و اجرایی مرتبط میسر نخواهد شد و اگر این حرکت همسو تحقق یابد بدون شک حجم عظیمی از بار سنگین مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی و روانی از دوش جامعه برداشته می‌شود.

🔻آموزش و فرهنگ زیربنای تاب آوری اجتماعی

تقویت تاب آوری اجتماعی به عنوان ستون اصلی آگاهی بخشی در این مسیر مدیریتی خاص می طلبد، شیوه ای که همراه با برنامه ریزی، کارشناس محوری و همگرایی در اجرا نیز مردم داری را اصل اول قرار دهد.
یعنی علاوه بر ریسک پذیری و اولویت دادن به سرمایه گذاری کلان در حوزه‌های آموزش و فرهنگ، دوستی با مردم و نزدیک شدن به نگاه‌ها و سلایق مختلف جامعه را به خوبی درک کند و نسبت به آن باور مند باشد.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
سیلاب؛ بحران ارتباطات و آینده‌ای تاریک برای یزد

مدیرانی که مردم را نشناسند و دوستی با آن ها را ندانند هرگز در این مسیر موفق نخواهند بود و بازهم باید برای حل مسائل به میز دادگاه، صف‌های قانون و پنجره‌های زندان متوسل شوند، زیرا نمی‌توان از مردم نبود و در مسیر حل دغدغه‌های مردم اثرگذار واقع شد.

در این فضا تعامل ، روحیه کار گروهی، صمیمت، عضویت در تیم نه جلوداری و مدیریت از راه دور نیز حائز اهمیت است که اگر بخواهیم الگویی در عصر حاضر برای مدیریتی از این جنس معرفی کنیم شیوه فرماندهی و مدیریت شهید حاج قاسم سلیمانی بهترین نمونه در تراز انقلاب و ایران است.
الگویی عملی و دقیق برای مدیران جهادی و تمدن ساز که فضایی مناسب فراروی صاحب نظران و متولیان امر قرار می دهد تا اراده جمعی بتواند برای ساختن آینده مطلوب به احصا مدل ها و تولید الگوهای بومی موثر برای تقویت تاب آوری با محوریت خانواده بپردازد.

🔺 تحقق عدالت در کنار مردم و به وسیله مردم

الگویی که روش‌های تحول آفرین را با توجه به اجرای عدالت و آرامش به مدیریت مطلوب پیوند می‌زند و برای مردم ، به وسیله مردم و درکنار مردم می‌توان تجلی حقوق شهروندی و اجتماعی پویا را شاهد بود.
امروز انقلاب تمدن ساز در این مسیر نیازمند عملیاتی‌سازی مطالعات صورت گرفته، نظریه‌های به بار نشسته و علم و دانش احصا شده برای تحولی جدید است تا تجربه‌های مفید را سرمایه‌گذاری و برای تحول آفرینی چالاک و چابک میدان را خالی نگذارد.
شهید سلیمانی و سایر شهدای بزرگوار ما تربیت یافته مکتب کارگزارن اسلام پیامبر (ص) ، علی بن ابی طالب (ع)، سیدالشهدا، حمزه ، مالک ، سلمان فارسی و ….هستند و بر این مبنا شهید سلیمانی به عنوان یک الگوی مدیریتی موفق و موثر در میدان ماموریتی خد بسیاری از این ارزش ها را پیاده سازی، توسعه و تداوم بخشید.
امروز نیز در میدان پر خطر آسیب های اجتماعی زندگی و منش پر بار شهید سلیمانی می تواند یک الگوی معاصر برای مدیریت متعهد و متخصص در عرصه های مختلف به ویژه اجرای عدالت و قانون باشد که ماحصل آن چیزی جز امنیت و آرامش فردی و اجتماعی به عنوان زیربنایی ترین اصل پیشرفت و توسعه کشور با کارنامه درخشان و زبانزد برای سراسر دنیا نیست.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
خالق لبخند باشیم! نشاط اجتماعی پشتوانه رویش در جامعه

 

منبع :هفته نامه اجتماعی فرهنگی – سال دوم – شماره ۱۲ پیاپی – ۷ الکترونیک – اول خرداد ماه ۱۴۰۰

 

 

(Visited 51 times, 1 visits today)