نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
قلم زبان و بیان عقل و معرفت انسانهاست قلم بیان کننده فکر و اندیشه و شخصیت صاحب قلم است قلم زبان دوم انسانهاست ● قلم چیست؟ ن و القلم و ما یسطرون (۱) : سوگند به ن و سوگند به قلم و آنچه که به وسیلهٔ قلم مینویسند. قلم زبان و بیان عقل و معرفت […]
قلم زبان و بیان عقل و معرفت انسانهاست قلم بیان کننده فکر و اندیشه و شخصیت صاحب قلم است قلم زبان دوم انسانهاست
● قلم چیست؟
ن و القلم و ما یسطرون (۱) : سوگند به ن و سوگند به قلم و آنچه که به وسیلهٔ قلم مینویسند.
قلم زبان و بیان عقل و معرفت انسانهاست. قلم بیانکننده فکر و اندیشه و شخصیت صاحب قلم است. قلم زبان دوم انسانهاست. قلم بیانگر فکر و فرهنگ و هویت ملتهاست. قلم ترسیمکننده خطوط فکری و سیاسی و اجتماعی و ادبی ارباب ادب و قلم و معرفت است. قلم انتقالدهنده فکر و فرهنگ به نسلهای حاضر و آینده است. قلم حلقه وصل فرهنگها و اندیشههاست. قلم ترجمان فکر و هنر و اندیشه است.
قلم پردهگشای راز آفرینش است. قلم هدایتگر عقلها و مغزهاست.
استقامت و استواری ملک و دین و تحقق عیش صالح، به برکت قلم و در سایهسار قلم است. قلم است که دعوت کننده به حق است. قلم است که مایهٔ نورانیت دلها و جانهاست. قلم است که چون از دل سخن گوید و از سرِ اخلاص به جولان آید بر دلها نشیند. قلم است که یک کلمه و حکم آن میتواند موجب نجات انسان و یا جامعهای شود؛ و در صورت خطا و غلط و منحرف بودن، میتواند انسان و یا انسانهایی را گمراه کند.
قلم وسیلهٔ تجلی خدا در آفرینش است. قلم مشیت حضرت حق در تصویر و ترسیم و تقدیر عالم است. قلم ترجمان حقایق عالم غیبالغیوب و غیب مکنون و غیب مطلق، در بروز و ظهور کلمات وجودیه و حقایق امکانیه در لوح محفوظ و لوح محو و اثبات و الواح عالم غیب و شهود است. قلم منشأ و سرچشمه حضرت حق در مجالی و حضرات وجودیه و حضرات خمس و «کن وجودی و انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» است.
قلم صنع و حکمت و تقدیر و تعلیم و هدایت و عزت است. قلم استقامت در راه خدا، علیگونه بودن، خدایی بودن، خدامحوری، حقمداری، اتقان در کارها داشتن، توازن داشتن و در صراط مستقیم حرکت کردن است. قلم حساب و کتاب و رحمانیت و ربوبیت است؛ وسیلهٔ اقامه وزن و قسط و عدل و بیداری و آگاهی است؛ نور علم و عقل و معرفت است؛ چراغ در تاریکیهاست؛ ترجمان وحی و عنایات خداست؛ عامل پرهیز از افراط و تفریط و جنون و جنزدگی و خودمحوری است؛ دلیل بر رسالت رسول اکرم(ص) است؛ رمزی است به سوی حقایق عالم؛ چراغی است نشانگر وحی و نبوت؛ وسیلهٔ نجات است و سعادت.
● جایگاه قلم
قلم و ارباب قلم، در طول حیات پرفراز و نشیب خود رنجها کشیده و زجرها دیده و تحولات فراوانی را مشاهده و احساس کردهاند. امروزه نیز جایگاه قلم و ارباب قلم در فرهنگ و معارف اسلامی و حقایق قرآنی، بس رفیع و سترگ و بلند است. تا آنجا که فرمودهاند: اول ما خلق الله القلم (۲) : اول چیزی که خداوند آفرید، قلم بود. همانطور که فرمودهاند: اول ما خلق الله العقل: اول چیزی که خداوند بر آن لباس هستی پوشانید، عقل بود. (۳) یا فرمودهاند: اول ما خلق الله نور نبیک یا جابر. یا: اول ما خلق الله نوری (۴) . اولین چیزی که خداوند متعال آفرید، نور پیامبر اکرم، حضرت محمدبن عبدالله(ص) است. یا: نور من است.
در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است که فرمودند: انّ اول ما خلق الله القلم. فقال له: اکتب. قال: یا رب، و ماذا اکتُبُ؟ قال: اُکتبُ مقادیر کل شیء حتی تقوم السّاعهٔ (۵) : همانا نخستین چیزی که خداوند متعال آن را آفرید قلم بود. پس به او فرمان داد: که بنویس. عرض کرد: پروردگارا! چه بنویسم؟ فرمود: مقدار و تقدیر هر چیزی را، تا روز قیامت.
در روایت دیگر فرمود: اکتب القَدَر ما کان و ما هو کائن الی الابد. (۶) یعنی آنچه را که بوده و تا ابد خواهد بود، بنویس.
آری! مقام قلم، مقام علم حضرت حق متعال به نظام آفرینش و منشأیت برای خلقت، و تجلی برای ایجاد و ایجاب برای وجوب و وجود، و علم اجمالی و تفصیلی حق به موجودات و صدور حقایق وجودی و افاضات الهی بر لوح قضا و قدر و تقدیر و مشیت امر و خلق است.
یدالله و ید الرحمن و راقم حقایق و فیاض علی الاطلاق (۷) : پروردگار عالم، با قلم، نور فیض حقایق عالم را بر لوح محفوظ رقم میزند؛ و نور الله، نور السموات و الارض را، برای صفحات الواح نور، افاضه و اشراق میفرماید. و رب الارباب با عنایت یدالله فوق ایدیهم، اسرار عالم را از مَکمَن غیب به منصّه ظهور از باطن عالم به اسم یا ظاهر، متجلی میسازد.
بحث قلم، علم خداوند متعال، قضا و قدر، قلم تقدیر، قلم مثبِت نخستین مخلوق، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات، صحف الهی و کتب رحمانی، کلمات وجودی، ملائکهٔ کرامالکاتبین، کتاب مکنون (۸) ، و بحث انسان کامل، حقیقت انسان کامل، مراحل وجودی و مراتب کمال انسان و تطبیق عوالم وجودی با مراحل و مراتب کمال انسان تا مقام انسان کامل، از زیباترین، لطیفترین، عمیقترین و باارزشترین بحثهای نورانی قرآن کریم و معارف آل البیت، علیهم السلام، است؛ که درک آن و آشنایی با گوشههایی از این معارف گهربار، چشم و چراغ زندگی مردان خدا و اولیای الهی است.
در روایات نورانی اسلامی، «ن» به عنوان اسم رسولالله(ص) و «القلم» به عنوان اسم امیرالمؤمنین علی(ع) تفسیر و تعبیر شده است.
در برخی روایات فرمودهٔ پیامبر اکرم(ص)، برای پیامبر(ص) پنج اسم در قرآن کریم آمده و پنج اسم نیامده است. آن پنج اسم آمده، عبارتاند از: طه، یس، ص، ق، ن. و فرموده است: منظور از «القلم»، امیرالمؤمنین(ع) است. چون او تبلور معارف الهی و زبان او زبان حقایق صمدانی و باب مدینه علم و نقطه پرگار معارف و نقطهٔ بای بسمالله است. او زبان و بیان و قلم و کلام و سخن حق و حقیقت، و مجسمهٔ علوم و معارف و کلمه جامعه الهیه و آیتالله العظمی و زبان اسلام و قرآن و تجلی اسمای حسنای الهی است.
صاحب تفسیر کنزالدقایق مینویسد: و امیرالمؤمنین(ع) را قلم نامیدهاند؛ چون همانطور که قلم منشأ آثار و برکات فراوان برای بشریت، و یکی از دو زبان انسان، و بازگوکنندهٔ ضمیر وی است، و آنچه را که او به نزدیکان میخواهد بگوید با زبان میگوید و آنچه را به کسانی که از وی فاصله دارند میخواهد برساند با قلم میرساند، و زبان و قلم دو زبان گویا و دو نوع وسیله ابلاغ پیام انسان است، و به واسطه قلم احکام دین حفظ میشود و امور عالمیان استوار میگردد، اینهمه را در وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) به نحو احسن میتوان یافت. او زبان و قلم حق است؛ همانطور که یدالله و عینالله و اذنالله است، اذن واعیه و قلب واعیه و قلم گویای حقایق و معارف عالم هستی و بیان سرّ و سرّ سرّ کارگاه عظیم آفرینش و تجلی ولایت و صمدانیت و عصمت و اوعیه علم الله است.
● رسالت قلم
مهم، مظروف و محتوای این ظرف و یا این ظروف است. «چو در بسته باشد چه داند کسی / که گوهرفروش است یا پیلهور؟»
اساس کار آن است که محتوای زیبا و انعکاس جمال جمیل علیالاطلاق و اشعه پرتو ذات و اسما و صفات، در قالب قلم، زبان، بیان، هنر و تصویر و آفرینشهای سازنده و آموزنده و نمایش حقایق در لباس زیبای حروف و کلمات و سخنان و عبارات و اشعار و مفاهیم زنده و چهرههای الهامبخش و آموزنده ارائه شود.
مهم، همراهی، همسویی، آشنایی و انس، نزدیکی و قرب، تشبّه و تلاش برای وصال و کسب نورانیت و تجلی به نور حقیقت و لبریز شدن دلها و جانها از جام معرفت است. که نوریان، نوریان را طالباند، و ناریان، ناریان را عاشقاند. «جمله ذرات زمین و آسمان / با تو میگویند صبحان و شبان / ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم / با شما نامحرمان ما خاموشیم. / چونکه تو سوی جمادی میروی / محرم روی جمادی کی شوی؟»
گاهی تأثیر قلم، از تأثیر زبان بیشتر و قلم ماندنیتر و جاودانه است. چه، آثار ارباب قلم بوده که به فرهنگها و کتابها و کتابخانهها و تمدنها تبدیل شده است. و خداوند، انبیای گرامی و پیامبران اولوالعزم خود را با کتابها و صحف فرستاده است. گرچه ایشان اهل زبان و قول و منطق و دعوت به خیر نیز بودهاند، و از دو زبان بیان و قلم و عقل و وحی، هردو، در راه آرمانهای الهی و حاکمیت توحیدی استفاده نمودهاند. بلکه گاهی، از زبان شمشیر نیز بهعلاوه زبان منطق و کتاب و حکمت و وحی، بهره بردهاند.
السیوف مقالید الجنهٔ و النار (۸) . که شمشیرها نیز کلیدهای دربهای بهشت و جهنماند و نقش تعیینکنندهای در سعادت و شقاوت انسانها دارند.
در تفسیر کنزالدقایق، ذیل این آیه شریفه آمده است: برخی از بزرگان گفتهاند: استواری دین و دنیا، به دو چیز است «القلم و السیف. و السیف یخدم القلم.»: قلم و شمشیر. و شمشیر خدمتگزار قلم است.
آنگاه میگوید: چه بسا این معنا و نامگذاری، از باب مجاز و کنایه باشد. و منظور، صاحب قلم و صاحب شمشیر است؛ که دین و دنیا به آن دو استوار میگردد. و امیرالمؤمنین(ع)، اینچنین بود.
در این باره، آن حضرت میفرماید: عقول الفضلاء فی اطراف اقلامها (۹) : عقلهای ارباب فضیلت، در اطراف قلمهای آنهاست. مردان صاحب فضیلت، با قلمهای خود میدرخشند، و فضایل ایشان، به برکت آثار قلمی و ادبی و معرفتی و هنریشان به دیگران به ارث میرسد، و آثار ماندگار آنها، با هنر قلمهاست که به دیگران منتقل میشود. حال چه مستقیم توسط خود ایشان به رشته تحریر درآید و قلمی شود، و چه توسط دیگر صاحبقلمان، فضایل و مناقب و مکارم اخلاق آنان به دیگران برسد. گرچه در این جمله نورانی، بیشتر عنایت بر معنی اول است و اینکه اندیشههای خردمندان و ارباب فضیلت، در تجلیگاه قلمهای آنان میدرخشد و در آثار قلمی ایشان آشکار میگردد و موجب میزبانی میهمانان ادب و فضیلت و فرهنگ و خرد میشود.
یا فرمود: «عقل الکاتب فی قلمه (۱۰) : عقل نویسنده، در قلم اوست.
در روایت دیگر فرمود: رسولک میزان نبلک. و قلمک ابلغ ما ینطق عنک (۱۱) : سفیر و فرستاده و رسول تو، ترازوی بزرگواری توست. و قلم تو، رساترین و گویاترین کسی است که از طرف تو سخن میگوید.
▪ در این بیان حکیمانه، امام(ع)، به دو موضوع بسیار ارزشمند و ارزنده، اشاره فرموده است:
۱) سفیر و فرستاده و نماینده انسان.
۲) قلم انسان.
که این، هردو، نشاندهندهٔ عقل و معرفت و قدرت تشخیص و حکمت انسانها هستند، و هریک به نوعی نشاندهندهٔ خردمندی و تدبیر و انعکاس عقل و معرفت و فضیلت انسانهایند. و هرچه نماینده تواناتر و قلم رساتر باشد، دلیل بر شخصیت، هویت، توانایی و بزرگواری اوست.
ابوالفتوح رازی، در تفسیر خود، از رسول اکرم(ص) نقل نموده، که آن حضرت فرمودهاند: والقلم من الله نعمهٔ عظیمهٔ. ولولا القلم لم یستقم المُلک و الدّین، و لم یکن عیش صالح (۱۲) : و قلم نعمت بزرگی از طرف پروردگار است. و اگر قلم نبود، ملک و دین استوار نمیشد، و عیش و زندگی شایسته، برقرار نمیگشت.
قلم را عامل استقامت و پایداری و استواری دین و دولت، و موجب برقراری زندگی شایسته دانسته؛ و درحقیقت، پایداری دولتها را در پایداری و استقامت و استحکام ارباب قلم و ادب بیان فرموده، و استحکام دین مردم را نیز در سایه استواری ارباب قلم ذکر فرموده، و عیش صالح را، که آرزوی همه و آرمان بندگان خداست در سایه نعمت عظمای قلم دانسته است.
سه چیز در نزد خداوند متعال محبوب است: یکی خشخش و صدای قلم علما و اندیشمندان و صاحبان فکر و اندیشه است. دوم صدای شمشیر مجاهدان راه (۱۳) خدا و آزادی، و پاسداران مرزهای ایمان و امنیت جامعه است. سومی صدای کارهای دستی و ریسندگی و بافندگی و خیاطی خانمها در محیط خانه و زندگی است.قربانعلی دری نجف آبادی
این مطلب بدون برچسب می باشد.
نیاز به ارائه آمار و گزارش نیست، مشاهدهگری محیطی نشان میدهد در یزد با رشد آسیبهای اجتماعی در تنوع گوناگون روبه رو هستیم و دردهای زیرپوست شهر به درمانی فراتر از جلسات اداری و مصوبات کاغذی نیاز دارد.
به راستی اگر دایههای دلسوزتر از مادر به دنبال انتخاب استانداری کارآمد برای مردم یزد هستند، انصاف به خرج داده و چشم بر امیال شخصی و قدرت طلبی خویش ببند و در پیشگاه خداوند حرف مردم و دیدگاه های کارشناسی را نیز بشنوند.
گروه استانهای دفاعپرس – فاطمه شریفی؛ عصر امروز دورانی آمیخته با ارتباطات، اطلاعات، فناوری، دانش و نوآوری است که این مبادلات نیز از ویژگی سرعت و تنوعی چشمگیر برخوردار بوده و فراتر از محدودیت در زمینههای مختلف صورت میپذیرد. هر چند این نسخههای چند بعدی ارتباطات فرازمانی و فرامکانی با کثرت فراوان بروز و ظهور پیدا میکنند، […]
خبرگزاری تسنیم – فاطمه شریفی؛در مکتب نورانی اسلام زن در بسیاری از مسئولیتهای اجتماعی جایگاهی متعالی دارد و انجام این وظایف او را به صحنههای مختلف اجتماعی در جامعه رهنمون میسازد، اگر بخواهیم به نمونههای شاخص آن اشاره کنیم لازم به توجه است که حضرت زهرا سلاماللهعلیها بعد از رحلت پدر بزرگوارخود نبی مکرم اسلام […]
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم
سلام.وبسایت جامعی دارید.واقعا ممنونم
تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.
اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟
عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین
بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم
سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید