تولید محتوا و انواع آن

محتوا محتوا رکن اساسی هر وب سایتی به شمار می رود. وب سایت های خبری و رسانه های دیجیتال، بر روی دریایی از محتوا شناور بوده و محتوا، پایه و اساس آن ها به شمار می رود. تولید محتوا یعنی چه؟  دو اصل اساسی در تولید محتوا: -کپی نباشد -حاوی مطالب (علمی ، فنی و…) […]

محتوا

محتوا رکن اساسی هر وب سایتی به شمار می رود. وب سایت های خبری و رسانه های دیجیتال، بر روی دریایی از محتوا شناور بوده و محتوا، پایه و اساس آن ها به شمار می رود.

تولید محتوا یعنی چه؟

 دو اصل اساسی در تولید محتوا:

-کپی نباشد

-حاوی مطالب (علمی ، فنی و…) معتبر وصحیح باشد.

هر محتوایی اعم ازمتن، تصویر،فیلم ،صوت و… که به منظور انتقال مفاهیم در یک وب سایت قرار می گیرد و یا به اصطلاح علمی آپلود می شود محتوا نام دارد، فرایندی که به تولید این محتوا می انجامد تولید محتوا می گویند. تولید محتوایی که مرتبط با اهداف سایت بوده و از نظر مخاطب ارزش مطالعه را داشته باشد مهمترین هدف یک سایت است.

تولید محتوای مرتبط و ارزشمند کار آسانی نیست و زمان و هزینه زیادی را می طلبد. اما از یاد نبرید که یک محتوای خوب منجر به این خواهد شد که مخاطب لحظه ای توقف کند ، بخواند ، فکر کند و … به شکلی متفاوت رفتار کند.

کارشناس تولید محتوا چیزی بسیار بیشتر از تنها یک وارد کننده اطلاعات است! حتی ممکن است کارشناس تولید محتوا، خود ورود اطلاعات به وبسایت را نیز برعهده نداشته باشد. در تولید محتوا باید یک نکته اساسی را مد نظر داشته باشید مخاطب همه چیز است و برای اوست که شما مشغول تولید محتوای سایتهستید. بنابراین تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای او اولویت اصلی متخصصان تولید محتوا است.

محتوای خوب با مخاطب ارتباط برقرار کرده به نحوی که مخاطب احساس می کند با شخص او صحبت می کند تعامل برقرار کرده و به مخاطب ارزش می دهد به نحوی که مخاطب به متن و نگارنده اعتماد کرده و از مشاوره و نظراتش استفاده می کند.

انواع محتوا چیست؟

محتوا امروزه یکی از مهم ترین بخش های یک کسب و کار آنلاین (و یا حتی آفلاین) است. بشر هر چه در دنیای مجازی پیش می رود و تجربه اش در این فضای نسبتا جدید افزایش می یابد، بیشتر و بیشتر با لزومِ وجود محتوا در صفحات وب پی می برد.

محتوا رکن اساسی هر وب سایتی به شمار می رود. وب سایت های خبری و رسانه های دیجیتال، بر روی دریایی از محتوا شناور بوده و محتوا، پایه و اساس آن ها به شمار می رود.

وب سایت های فروشگاهی بدون محتوای مناسب برای هر محصول، قدرت رقابت در دنیای رقابتی امروزیِ وب را نداشته و شاید نتوانند بدون محتوا به حیات خود ادامه دهند.

شرکت ها و سازمان های خدماتی نیز بدون استفاده از محتوای مناسب و استفاده از محتواهای مرتبط با کسب و کار و صنعتشان، نمی توانند مشتریانشان را متقاعد به استفاده از خدماتشان نمایند.

با این تفاسیر، فکر می کنم شما نیز با اهمیت محتوا در دنیای امروزی آگاه شدید. حال باید به شما گفت که محتوای مناسب برای هر کسب و کار، صرفا نوشتنِ تعدادی کلمات در کنار هم، تشکیل جملات و اتصال آن ها به هم برای به وجود آوردن یک پاراگراف و در نهایت نوشتن یک متن چند صد کلمه ای نیست. محتوا انواع مختلفی داشته که شما باید متناسب با صنعت و کسب و کار خود، نوعی از آن محتوا را انتخاب نمایید.

درضمن به این موضوع توجه داشته باشید، که منظور از انواع در این مقاله، صرفا نوعِ محتوا از لحاظِ محتوای متنی، محتوای صوتی و یا محتوای بصری نیست. شاید بهتر بود در این مقاله به جای عنوان “انواع محتوای موجود در وب” از عنوان “ایده های مختلف برای محتوای موجود در وب” استفاده می کردیم.

انواع محتوای موجود در وب:

  • اینفوگرافیک: بیان اطلاعات مفید و کاربردی به صورت گرافیکی.

  • Meme: همان تصاویر شخصیت های مختلف که بر روی آن جملات (معمولا) طنز آمیز نوشته شده است.

  • ویدیو

  • راهنما و مطالب آموزشی

  • نقد و بررسی کتاب

  • پست نظرسنجی

  • بررسی محصول

  • چگونه (How to): مطالبی که چگونگی انجام یک کار را به صورت جزء به جزء بیان می کند.

  • لیست های مختلف: پست هایی که مواردی را در دسته بندی خاصی معرفی می کند. به عنوان مثال این مقاله را نیز می تواند جزء “پست های لیستی” به شمار آورد.

  • صفحات لینکی: یک صفحه لینکی را می توان یک پست با محتوای متنی دانست که به منابع بسیار مفید و کاربردی در یک وب سایت و یا حتی در تمام وب اشاره می کند.

  • Ebook: یا همان کتابچه های الکترونیکی

  • نمونه موردی: نمونه های موردی، محتواهایی هستند که به بررسی یک مورد خاص می پردازند. به عنوان مثال، بررسی کمپین تبلیغاتی یک کمپانی خاص، عملکرد یک کمپانی خاص در نحوه تولید یک محصول و یا … .

  • پادکست

  • مصاحبه

  • داده های مفید و پژوهشی

    *بررسی مزایای محتوای ایجاده شده توسط کاربر

یک استراتژی مهم برای رشد سئو سایت و بهینه سازی سایت و نمایش های‬ سایت شما در موتورهای جستجو‬ که همیشه از محتوای منحصر به‬ فرد، جدید و با کیفیت استفاده نمایید‬ ولی تنها ۲۴ ساعت در روز‬ وجود دارد و انجام اینکار با منابع شخصی میتواند کمی دشوار باشد.

خوشبختانه شما میتوانید علاقه و آگاهی‬ بازدیدکنندگان سایت خود را سنجیده‬ و محتوای جدیدی برای خود بسازید و این‬ به عنوان محتوای ساخته شده توسط کاربر شناخته می شود‬.

محتوای ایجاد شده توسط کاربر:

محتوای ایجاد شده توسط کاربر ، محتوایی‬ است که بازدیدکنندگان عادی وب سایت‬ برای شما میسازند و با استفاده‬ درست از آن ، میتواند‬ بسیار منعطف و بهینه باشد.‬ حال به چند نمونه از این نوع محتوا میپردازیم‬. کامنتهای وبلاگ و انجمن ها نمونه ای‬ از آنها هستند که مردم میتوانند‬ دیدگاه های خود را در مورد محتوای سایت شما بگذارند.‬ برخی از وب سایتها با ایجاد کامنتهای حرفه ای‬ و ایجاد رای گیری بین کاربران‫ برای اندازه گیری تعداد اعضای‬ یک گروه گام را فراتر گذاشته اند‬ و با اجازه دادن به شرکت‬ کنندگان و دیگر حرفه ای ها از خارج از سازمان‬ برای نوشتن پستهای وبلاگ و مقالات‬ میتواند یک راه عالی برای‬ پست کردن محتوای جالب و جدید‬ و ترقیب دیگران برای گذاشتن کامنت برای آن محتوا باشد‬.

اگر شما محصولی در سایت خود‬ میفروشید، شما میتوانید کاربران را قادر سازید تا‬ نظر خود را در مورد محصول‬ بگذارند تا محتوای جدید و مربوطی ساخته شود،‬ همچنین شما میتوانید راهی برای سازمان‬ دهی و نمایش این نظرات پیدا کنید‬ و راه هایی برای ترقیب مشتریهای بیشتر استفاده کنید.‬ در فضای کاری ممکن است نظر‬ مشتریان راضی خود را برای‬ ایجاد مطالعات موردی یا مصاحبه بپرسید‬‬‬ ‫و توجه داشته باشید که‬ حتما نیازی نیست که از محتوای متنی استفاده کنید.‬

اگر کاربران شما میخواهند اطلاعات جالبی‬ را در مرود شکلی از کلیپهای ویدئویی، تصاویر و‬ دیگر فرمتهای مدیایی به اشتراک میگذارند‬ پس اجازه اینکار را بهشان بدهید.‬ برای هر محتوایی که میتواند در سایت قرار گیرد‬ به بازدید کنندگان اجازه ی تولید محتوای جدید را بدهید‬ و فراموش نکنید که از محتوای ساخته شده توسط کاربر‬ در ساختارهای اجتماعی بهره برداری کنید.‬ یک دلیل اصلی رشد این سرویسهای‬ شبکه اجتماعی در سالهای اخیر‬ علاقه ی مردم برای به اشتراک‬ گزاری محتوا با افراد دیگر است‬ و این سرویسها کار را برایشان آسان نموده است.

به یاد داشته باشید که به‫ اشتراک گزاری محتوا، چه‬ کاربر چه شما آن را ساخته باشید‬ فرصتهای بسیاری را برای موتورهای جستجو و مردم‬ برای پیداکردن و دیدن محتوای شما فراهم می آورد‬. در نهایت یادتان نرود که از یک فرایند تاییدی برای‬ قرار دادن نظرات و پستهای بازدیدکنندگانتان استفاده نمایید. متاسفانه جهان پر از افراد بد‬ دهن، ربات های اتوماتیک و افراد عصبانی است‬ و آنها میتوانند از این فرصت استفاده کنند‬ و چیزهای نامناسبی را در وب سایت قرار دهند‬  پس حتما هر چیزی را که میگذارند‬ را ببینید و تماشا کنید‬‬‬. نکته آخر اینکه محتوایی که منتشر می کنید باید از نظر سئو کاملا بهینه شده باشد.

(Visited 30 times, 1 visits today)