رسانه تخصصی؛ شعار یا میدان عمل در انتخابات؟

هفتمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یزد رسانه‌ها را کانون توجه قرار داده و سخنان مسئولان ستاد انتخابات بر امیدآفرینی و مشارکت تأکید دارد؛ اما پرسش اصلی اینجاست: آیا رسانه‌ها تنها باید سیاهی لشکر باشند یا نقش تخصصی خود را جدی‌تر ایفا کنند؟
امروز در نشست مشترک ستاد انتخابات استان با اصحاب رسانه از زمینه‎‌سازی برای «امیدآفرینی»، «مشارکت حداکثری» و «تقویت وجهه بین‌المللی» با همراهی فعالان رسانه سخن به میان آمد؛ اما پرسش اصلی اینجاست که تا چه اندازه به رسانه‌های تخصصی و اثرگذار، میدانی فراتر از پر کردن صندلی جلسات داده می‌شود تا از سطح شعارهای تکراری فراتر روند و با تحلیل حرفه‌ای، روایت، نقد منصفانه و آگاه‌سازی عمومی، اعتماد واقعی مردم را تقویت کنند؟

رسانه‌ها بازوی فکری ستاد انتخابات هستند

اسماعیل دهستانی، رئیس ستاد انتخابات استان یزد در این نشست با تأکید بر نقش‌آفرینی اصحاب رسانه در تقویت امید و اعتماد عمومی مطرح کرد: انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری باعث تقویت وجهه بین‌المللی کشور می‌شود و رسانه‌ها به‌عنوان بازوی فکری ستاد انتخابات در این مسیر نقش مهمی دارند.به رویکردی فراتر از بازتاب جلسات نیاز داریمبا توجه‌ به این تعبیر رسانه باید فراتر از بازتاب سخنان رسمی عمل کند؛ یعنی نقد منصفانه، بررسی داده‌ها و ارائه تحلیل‌های تخصصی که در غیر این صورت، نقش رسانه تنها به تریبونی شعارزده برای پوشش برگزاری جلسات تقلیل می‌یابد و نه‌تنها اعتماد عمومی تقویت نخواهد شد بلکه موج دیگری از دل‌زدگی ارتباطی نیز به همراه خواهد داشت.

تحلیل تخصصی دایره ارتباطات و رسانه کجای کار است؟

دهستانی رقابت‌پذیری، مشارکت، سلامت، امنیت و شفافیت را به‌عنوان پنج اصل دارای اولویت در انتخابات پیش رو مطرح می‌کند و می‌گوید برای اجرایی‌شدن این محورها همراهی و مشارکت رسانه‌ها نیاز است و در انتخاب معتمدان ستاد انتخابات شهرستان‌ها باتوجه‌به تهیه بانک اطلاعات باید از قشر جوان و بانوان نیز دعوت شود.
لزوم به کارگیری تکنیک‌های ارتباطی کاربرپذیر
اما مطالعات حوزه رسانه و بررسی تجربه‌های میدانی نشان می‌دهد تحقق این اصول بدون تحلیل دانش پایه در دایره ارتباطات ممکن نیست. رسانه باید بتواند با داده‌های مستند، مصادیق نقض،‌مقایسه و سایر تکنیک های کاربرپذیر تحقق این اصول را گفتمان سازی و ریل گذاری کنند، نه اینکه صرفاً آن‌ها را بازگو کند که امروز مهم‌ترین مانع برای تحقق این امر عدم پاسخگویی و همراهی بسیاری از مسئولان با رسانه است.

حضور بانوان و جوانان به نمادگرایی تبدیل نشود

نکته دیگر اینکه دعوت از جوانان و بانوان به‌عنوان معتمدان ستادی، اگر تنها در سطح شعار باقی بماند، به مشارکت واقعی منجر نمی‌شود و دستاوردی جز سرمایه‌سوزی جدید برای یزد نخواهد داشت از این رو رسانه‌ها باید با نگاه واکاوی اجتماعی، میزان اثرگذاری این گروه‌ها را بررسی و سناریوی کنشگری همراه بانفوذ را اجرا تا از تبدیل این حضور به نمادگرایی صرف جلوگیری نمایند.

رسانه بدون مهارت خط مقدم نیست

معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت تعامل رسانه و روابط‌عمومی، خبرنگاران را «سربازان خط مقدم اطلاع‌رسانی» دانست و خاطرنشان کرد: در عصر حاضر رسانه و ارتباطات حرف اول را می‌زند. این تعبیر زمانی معنا پیدا می‌کند که خبرنگاران آموزش‌ها و حمایت‌های لازم را دریافت کنند و به ابزارهای تخصصی تحلیل و اطلاع‌رسانی مجهز شوند.
تقویت تعامل روابط عمومی با رسانه در صف انتظار
با توجه به دیدگاه معاون استاندار یزد می توان گفت: رسانه بدون مهارت و نوآوری نه‌تنها خط مقدم نیست؛ بلکه تنها سیاهی‌لشکری خواهد بود که خود نیز هزینه آفرین است آن هم در فضای استان یزد که مطالبات بدون پاسخ رسانه‌ها نشان می‌دهد بسیاری از روابط‌عمومی‌ها نیز میانه‌ای با تعامل ندارند.

مسئول مورد نظر در دسترس نمی‌باشد؛ تقویت فرستنده پیام

برگزاری نشست‌های رسانه‌ای بافاصله زمانی کوتاه‌تر برای شنیدن دغدغه‌ها و طرح پیشنهادات موضوع دیگری بود که طرح آن از سوی رئیس ستاد انتخابات استان یزد امید به بهبود تعامل رسانه و مسئولین را در کنار ابتکار چله‌های رسانه‌ای تقویت می‌کند.
جای خالی اطلاعات صحیح با شایعه پر می‌شود
اما دهستانی رسانه‌ها را به تبیین درست شرایط، مقابله با شایعات و بازتاب مطالبات واقعی مردم برای فراهم‌سازی زمینه حضور گسترده‌تر در این رویداد ملی دعوت کرد و امید داریم برخی مسئولان که همواره در دسترس نمی‌باشند حداقل در هنگام هجمه شایعات و بروز اتفاقات گوش شنوا داشته، روزه سکوت بشکنند و رسانه را برای تبیین واقعیت با ارائه اطلاعات صحیح یاری‌رسان باشند.
انتخاباتی تمام الکترونیکی، ‌انحصاری و بدون تجمیع با دیگر انتخابات،‌اولین جریان مشارکت سیاسی مردم بعد از دفاع مقدس ١٢ روزه با پیوست بین‌المللی از دیگر ویژگی‌های انتخابات بود که از سوی دهستانی مطرح شد.اما برای ایفای نقش مؤثر در این میدان مهم رسانه‌ها باید نقد کارشناسی همراه با راهکار، تحلیل داده‌ها و تبدیل به اطلاعات تحول‌آفرین، به‌روزرسانی دانش و مهارت‌افزایی برای ایفای نقش نوآورانه اجتماعی را مدنظر قرار دهند و مسئولان نیز پای‌کار پاسخگویی به مردم با محوریت رسانه بیایند و تنها در این صورت است که رسانه می‌تواند اعتماد عمومی را تقویت کند و رویکردهای انتخاباتی را از سطح شعار به عرصه عمل ارتقا دهد.
(Visited 1 times, 1 visits today)