پیشنهاد| تشکیل قرارگاه بهبود اجتماعی در یزد

با توجه به رشد پیدا و پنهان آسیب‌های اجتماعی در استان یزد پیشنهاد می‌شود قرارگاه بهبود اجتماعی به عنوان مرکز فرماندهی برنامه‌ریزی، راهبردی، اداری و اجرایی باهدف پیوند ظرفیت‌ها و تحقق مدیریت یکپارچه فرهنگی و اجتماعی تشکیل شود.
آسیب‌های اجتماعی مجموعه‌ای از معضلات و مشکلاتی است که بهبود و حل یکی از آن‌ها وابسته به درمان زیرمجموعه‌های بروز آن معضل و عوامل وابسته است و بر این اساس آسیب‌های اجتماعی به شکل زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و اقدام جزیره‌ای در این حوزه اثربخش نخواهد بودهر چندبا توجه به پیشینه ذهنی چندساله‌ای که نسبت به فرهنگ بومی یزد شکل گرفته است، وجود برخی از موضوعات و آسیب‌های اجتماعی در این استان را غیر قابل باور نشان می‌دهد اما زیرپوست شهر و در گزارش‌های محرمانه حکایتی دیگر در جریان است و اثرات آن روز به روز بیش از گذشته در بدنه جامعه ظهور و بروز پیدا می‌کند و در شرایط حاضر و با توجه به نمودهای اجتماعی مختلف دیگر این موضوعات قابل انکار نیست.سئوال اصلی اینجاست که با توجه به فعالیت دستگاه‌های اجرایی مختلف و مرتبط با موضوعات فرهنگی و اجتماعی در سراسر استان که تعداد آن‌ها کم هم نیست و در کنار آن نیز اجرای سایر برنامه‌های متعدد از سوی نهادها و موسسه‌های فعال در این عرصه چرا اثربخشی لازم را در مخاطبان هدف شاهد نیستیم و نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.
نمی توان گفت برگزاری این برنامه‌ها هیچ تاثیری ندارد اما از بهره‌وری لازم با توجه به هزینه، صرف زمان، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و سطح اجرای آن نیز برخوردار نمی‌باشد پس ریشه اصلی کار را باید در جای دیگری جستجو کرد.یکی از عوامل مهمی که جریان فرهنگی و اجتماعی استان یزد امروز به آن دچار شده است و سطح کارآمدی این جریان نیز کاهش پیدا کرده و نمی‌توان اثرگذاری لازم را بر مدیریت و بهبود آسیب‌های اجتماعی در این عرصه شاهد بود فعالیت‌های جزیره ای آن هم بدون پیوست مخاطب‌شناسی است.متاسفانه این برنامه‌ها در سیستم معیوب جزیره‌ای گرفتار شده و هدر رفت بهره‌وری، نداشتن تصویر مناسب از شرایط پیش‌رو، هزینه و پیچیدگی کار بدون مخاطب مشخص و ناتوانی در پاسخگویی مناسب به تقاضای جامعه را به همراه دارد.
قرارگاه بهبود اجتماعی کانونی است که می‌تواند در مسیر تحقق مدیریت یکپارچه فرهنگی و اجتماعی استان و عبور از برنامه‌های جزیره‌ای موثر واقع شود و افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، مدیریت بهینه زمان، مدیریت بهتر منابع انسانی، روشن شدن اهداف ، جلوگیری از موازی‌کاری و توجه به تمام بخش‌ها را در سایه مخاطب‌شناسی و ظرفیت‌سازی با محوریت مردم و رسانه ممکن سازد.
(Visited 3 times, 1 visits today)