نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
شهرهای باشکوه و مختلف کشور ما، بهخصوص استان یزد در ثروت فرهنگی و پیشینه تاریخی، سابقه و ظرفیتهای درخور توجهی دارند. تغییر جریانهای ارتباطی و ورود به دنیای مدرن، نیاز مخاطبان این حوزه را نیز متفاوت و با احساس بیشتر برای دانستن و شناخت سریع همراه ساخته است. اصل اول و شاخص دنیای امروز، ارتباط […]
شهرهای باشکوه و مختلف کشور ما، بهخصوص استان یزد در ثروت فرهنگی و پیشینه تاریخی، سابقه و ظرفیتهای درخور توجهی دارند. تغییر جریانهای ارتباطی و ورود به دنیای مدرن، نیاز مخاطبان این حوزه را نیز متفاوت و با احساس بیشتر برای دانستن و شناخت سریع همراه ساخته است. اصل اول و شاخص دنیای امروز، ارتباط موثر است و یکی از ابزارهای ارتباطی توانمند که فاصلهها را از میان برداشته و به عنوان عنصری پیامرسان در دنیا نقش بازی میکند، رسانه است. با افزایش سهم استان از گردشگران داخلی و خارجی، بهره مندی از توان و فعال کردن ابعاد مختلف ارتباطات نوین نیز اهمیت دوچندان میگیرد تا جریان این ورودی به سمت مثبت و افزایش زمان اقامت گردشگران حرکت کند و در نهایت هر گردشگر به عنوان یک کانال ارتباطی و تبلیغاتی در آینده نزدیک عمل کند. هر یک از قابلیتهای وسایل ارتباط جمعی اگر با برنامه ریزی و ساختارشناسی صحیح مورد استفاده قرار گیرد، میتواند چند ویژگی و اثرگذاری کاربردی را برای جذب گردشگر و آگاه سازی میزبان در یک مسیر جذاب فعال سازد. هر کدام از ابزارهای رسانهای با کارکردهای متفاوت و در مسیرهای همسو میتوانند بر ذهن مخاطبان دو ضلع این مثلث اثر بگذارند و در همین مسیر اگر از راه غیرحرفه ای ارزشهای مورد نظر را وارد کانالهای ارتباطی مختلف کنیم با نتیجه عکس روبه رو خواهیم شد. در ارتباط شناسی حوزه گردشگری با سه عنصر اصلی مکان، میزبان و میهمان مواجه هستیم و ایجاد همبستگی و هدفگذاری در این مثلث طلایی نه تنها در رشد گردشگری بلکه در حفظ میراث فرهنگی و رونق صنایع دستی نیز موثر واقع میشود. ایجاد فرهنگ مردمی پذیرش گردشگر در قالب خصلت مهمان نوازی مردم یزد نیز میتواند بر ظرفیتهای این حوزه افزوده و در تکمیل جاذبههای دیگر موثر باشد.
رویش فرصتها در مهر تایید یونسکو کویر از جمله ساختهای طبیعی معدودی است که انسانها برای تداوم زندگی در آن به جستوجو پرداخته و رازهای نهفته در آن را یافته اند. کویر با پهنه وسیع و سوزان، از دل قنات و کاریز زندگی را بی هیاهو در دشتهای نامحدود به جریان میاندازد. این تلاش بشر برای بهره برداری از آبهای زیر زمینی به عنوان نمادی از هم نوایی با طبیعت همواره مورد توجه مورخان و گردشگران زیادی قرار گرفته است. ثبت جهانی قناتهای زارچ و حسن آباد مهریز در استان با تایید یونسکو، بار دیگر تلاش و همت مردمان سخت کوش کویر را به دنیا نشان داد. سازههای آبی پیشینیان و بیرون کشاندن آب از دل زمین، آن هم در دل کویر و جایی که آب به آسانی یافت نمیشود نشانگر احاطه مردمان این دیار بر دانش مهندسی آب از دیر باز است. قنات در موضوع مدیریت و بهره مندی مناسب از منابع آب ، تا کنون در جهان بی نظیر بوده است و این محصول تفکر و ابداع ایرانیان ، امروزه توانسته است نظر جهانیان را به خود جلب کند. ثبت جهانی قنات و در کنار آن کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، فراهمآمدن زمینه توسعه صنعت گردشگری را برای یزد که قدمتی به اندازه تاریخ دارد، نوید میبخشد که میتواند نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند. تلاش مسئولان پر تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان برای اتفاقات اخیر قابل تقدیر بوده و ورود بازرسان یونسکو برای بررسی وضعیت ثبت بافت تاریخی ارزشمند شهر یزد در آینده نزدیک، نیز نوید بخش تحولی عظیم و موثر در ارزش گذاری و بهره مندی از یادگاران ماندگار تاریخ این دیار است.
فراهم کردن زیرساختهای گردشگری برای یزد زیر ساختها و امکانات خوبی تا به امروز برای بهرهوری بیشتر از توان گردشگری استان فراهم آمده است و به زودی نیز میتوانیم از این رویدادهای بزرگ برای مطرح شدن جاذبههای مختلف یزد در دنیا بهرهمند شویم تا تاریخ روشن و پر افتخار این خطه از سرزمین عزیزمان در امتداد تاریخ جهان همچنان ماندگار و پر اثر بماند. اما بدون استفاده از ظرفیتهای ارتباطات نوین که مردم دنیا را روز به روز بههم نزدیک تر میکند، شاید معرفی جاذبههای استان با سرعت کمتری امکان پذیر شود. پیوند برنامههای گردشگری به شیوههای نوین ارتباطی میتواند ظرفیتی را ایجاد کند که با پیامهایی در اشکال مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر مخاطب اثر بگذارد و ارزشهای مورد نظر را در او حفظ کند. مثلث طلایی گردشگری به مدد رسانه میتواند همانندی میان عناصر خود را از حوزه مبدا به حوزه مقصد با مفاهیم متنوع درهم آمیزد و یک فرآیند مفهومی پایدار را برای حفظ و ارتقای جریان گردشگری با بازخوردهای موثر در دنیا ایجاد کند.
همشهری/ یزد
این مطلب بدون برچسب می باشد.
همهجا از کوی و خیابان گرفته تا میزهای سیاستگذاری و اجرایی صحبت از امید و نشاط آفرینی است و گمشده فضای جامعه در قدری حال خوب و عبور از سختیها منتظر مانده است و امید که بهزودی منتشرکننده آن خبر ویژه و خوب باشیم.
درحالیکه یزدیها همواره به ایمان و انصاف شهره هستند اما امروز برگزاری مجمع فوتبال یزد با حرفوحدیثهایی همراه شد که شفافیت و پاسخگویی بهترین راه برای عبور از این مسائل بوده و نیاز ضروری شرایط امروز است.
سابقه طرحهای بر زمینمانده و صحبتهای زیبا و گزارشهای طراحی شده کافینتی در سالهای اخیر نشان داد پاورپوینت برای مردم یزد نان نمیشود، آقای استاندار لطفا در برابر این تبلیغات شخصی مدافع حقوق مردم باشید.
با توجه به رشد پیدا و پنهان آسیبهای اجتماعی در استان یزد پیشنهاد میشود قرارگاه بهبود اجتماعی به عنوان مرکز فرماندهی برنامهریزی، راهبردی، اداری و اجرایی باهدف پیوند ظرفیتها و تحقق مدیریت یکپارچه فرهنگی و اجتماعی تشکیل شود.