نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
ویژگیهای یک خبرنگار خوب ▪ کنجکاوی : اگر خبرنگارها شخصا کنجکاو باشند میتوانند سووالشان را بهتر بپرسند. ▪ حس خبری : این که بفهمیم چه چیزی خبر است عموما با تمرین به دست میآید، اما به نظر میرسد برخی از آدمها به طور غریزی خبر را بو میکشند. ▪ استقامت و پشتکاری : این که […]
ویژگیهای یک خبرنگار خوب ▪ کنجکاوی : اگر خبرنگارها شخصا کنجکاو باشند میتوانند سووالشان را بهتر بپرسند. ▪ حس خبری : این که بفهمیم چه چیزی خبر است عموما با تمرین به دست میآید، اما به نظر میرسد برخی از آدمها به طور غریزی خبر را بو میکشند. ▪ استقامت و پشتکاری : این که وقتی دنبال اطلاعات هستید و پشت درهای کاغذبازی اداری، سرکار گذاشتنها و مخالفتهای پشت سر هم گیر میافتید تسلیم نشوید. ▪ عینیگرایی : خبرنگار خوب نظرات شخصی خود و تعصباتش را در خانه میگذارد و وارد تحریریه میشود. وظیفه خبرنگار در قبال جامعه این است که مطلع کند، نه این که ترغیب کند. اطلاعات بدهد، از تمام طرفهای درگیر، تا جایی که ممکن است، و اجازه بدهد تا آدمها خودشان تصمیم بگیرند. ▪ شک و تردید : خبرنگارها وقتی با مقامات، شرکتها و مسوولان سر و کار دارند باید نسبت به گفتههای آنان درجه بالایی از شک و تردید داشته باشند. منابع اغلب دوست دارند اطلاعاتی به شما بدهند که به نفع خودشان باشد. البته باید حواستان جمع باشد که این شک و تردید تبدیل به بدگمانی نشود. ▪ با مردم راحت باشید : بیشتر داستانهای خبری را مردم میسازند. در روزنامهنگاری برای آرام و ساکت بودن و درونگرایی هم جا هست اما خبرنگارهایی که راحت با هر نوع آدمی اخت میشوند شانس بهترین برای پیدا کردن حقایق دارند. ● ساختار مقدماتی یک خبر یک خبر خوب صاف و مستقیم میرود سر اصل مطلب و تمام عناصر اصلی را در خود جا داده است – شامل اطلاعات پیرامونی، پیشینه، ابعاد انسانی ،رنگ و توصیفات. همه این عناصر از ابتدای خبر در هم بافته میشود ، نه این که تکه تکه زیر هم چیده شود. شیوه آزمایش شده و اثبات شده هرم وارونه را – که عناصر یک خبر را به ترتیب اهمیت زیر هم قرار میدهد – به سختی میتوان کنار زد. چه کسی؟ چه چیزی؟ کی؟ کجا؟ چرا؟ چگونه؟ خب که چی؟ به عبارتی، پاسخ سؤالهای اولیه ژورنالیستی باید از همان جمله اول به طور شفاف برای خوانندگان روشن شود. خبر باید طوری نوشته شود که هر پاراگراف برای خود کامل باشد و خواننده بتواند خبر را از هر جا خواست رها کند و دبیر سرویس بتواند از هر جا خواست خبر را کوتاه کند. خبر میتواند از آنچه روزنامهنگاری آمریکایی به آن یا پاراگراف کلیدی میگوید در پاراگراف دوم یا سوم بهره ببرد. پاراگراف کلیدی خبر را خلاصه میکند و لب کلام و اهمیت آن را در یک پاراگراف بازگو میکند. به طور کلی، رویکرد «هرم وارونه» در مورد نوشتن لید هم کارآیی دارد: لید میتواند با مهمترین، جدیدترین (و در نتیجه خبریترین) عناصر آغاز شود، و به دنبال آن جزییات تکمیلی مثل منبع بیاید. مثال: سود شرکت فلان از فلان مقدار به بهمان مقدار میرسد اما قبلاً گفته میشد از فلان مقدار به بهمان مقدار میرسد (اول اطلاعات جدید). ● ملزومات یک خبر به مخاطبی فکر کنید که دارید خبر را برای او مینویسید. رویترز به طور کلی برای مخاطبانی مینویسد که متخصصان امور مالی هستند، تحصیل کردهاند، به آنچه در جهان میگذرد علاقهمند هستند، به لحاظ مالی و سیاسی به طور کلی آگاه هستند. ممکن است تمام خوانندگان کارشناس نباشند، بنابراین فکر نکنید مخاطبان همه چیز را میفهمند. از خودتان بپرسید: آیا خبر آن چیزی را که در نظر داشتید بیان میکند؟ شفاف است یا مبهم؟ مطمئن شوید که خبر به سؤال «خب که چی؟» پاسخ بدهد. ببینید آیا برای کسانی که تازه در جریان تحولات جدید قرار گرفتهاند قضایا را به طور شفاف توضیح داده اید، ببینید آیا در خبر اطلاعات پیرامونی که آخرین تحولات در قالب آن معنادار میشوند گنجانده شده است. در صورتی که با خبر اقتصادی مالی سر و کار دارید، ببینید آیا خبر روی ارزش سرمایهگذاری متمرکز شده است؟ اگر خبر معمولی مینویسید، ببینید آیا «عنصر انسانی» در آن برجسته شده است؟ مطمئن شوید که خبر متعادل، منصفانه و خنثی باشد؛ دنبال عباراتی بگردید که ممکن است باعث شود خواننده فکر کند شما یک طرف ماجرا را گرفتهاید مثل فلانی از آن میترسد یا فلانی امیدوار است، … مراقب باشید از کلماتی مثل «ادعا میکند» و عباراتی مثل «بنا بر گفته» با دقت استفاده کنید؛ چون این عبارات این پیام را به خواننده میرساند که ما در مورد آن چه می گوییم شک داریم. ● مطمئن شوید منبعنگاری شفاف و دقیق باشد. ساده و کوتاه بنویسید. از زبان شفاف و ساده استفاده کنید؛ به جای افعال مجهول از افعال معلوم استفاده کنید. (بمب ۱۰ نفر را «کشت» به جای بمب ده کشته «به جا گذاشت.») کلماتی را که به آنها نیاز نیست حذف کنید. مثل ۲۱ کشور «مختلف». «که» را میتوانید در بسیاری از موارد حذف کنید. به جای این که بنویسید او گفت «که» حمله انجام میشود، در بسیاری از موارد میتوانید بنویسید او گفت حمله انجام میشود. از کلمات کوتاه استفاده کنید. به طور کلی، بهتر است به جای استفاده از صفت با استفاده از اسم و فعل جزییات اضافه کنید.
جدید نیوز
فاطمه شریفی - خبرگزاری بین المللی قرآن - ایکنا : پژوهشگر و نویسنده یزدی با اشاره به عوامل مؤثر پویایی عرصه پژوهش گفت: متأسفانه شبکه علمی فعال در رشتههای مختلف ایجاد نشده و در تبادل تجربههای پژوهشی ضعیف هستیم.
دشمن امروز ما در برابر قدرت رسانه ای، نادانی و جهل نسبت به علم و عملی اثرگذار در این میدان است و به جای توانمندسازی، تولید محتوا و آگاهی بخشی در فضای مجازی، به مسیرهای مثلا امن آن هم از نوع پوشالی پناه برده ایم.
فاطمه شریفی : هفته نامه آوای شهر یزد - شهر میراث جهانی یزد، شهر منحصر به فرد و یکی از جاذبه های گردشگری جهان در دامان کویر ست که تاریخ کهن ایران زمین هموراه در جایگاه و ابعاد مختلف بر این شکوه ی بی مانند صحه می گذارد.
فاطمه شریفی - وب سایت خبری یزد با ما - پذیرش نگاه و سلایق متفاوت یکی از بزرگترین توانمندیهای ارتباطی است و اینکه در سایه چنین قدرتی بتوانیم ساده، تعاملی و با تکیه بر عقلانیت صحبت کنیم ما را به اثربخشی بر مبنای گفت و گو نزدیک میسازد.