نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
در این میان شهرها و کشورهایی میتوانند از فرصتهای حوزه گردشگری به خوبی بهرهمند شوند که با برنامهریزی و اقدامات حمایتی و زیرساختی مناسب سطح این شکنندگی را کاهش دهند و در صورت بروز هر اتفاقی هر چه سریع تر به گردونه در جریان گردشگری باز گردند.
یکی از این اتفاقات شکننده که گردشگری دنیا را تحت تاثیر قرار داد شیوع ویروس کرونا و اتفاقات برآمده از آن در جهان بود و آمارها و گزارشها نشان میدهد گردشگری یکی از بزرگ ترین قربانیها در برابر کرونا بود.
شهر میراث جهانی یزد نیز با ظرفیتهای مختلف گردشگری از این قاعده جدا نبوده و در رویارویی با بحران کرونا آسیبهایی جدی را به جان خرید و در حال حاضر که چیزی حدود دو سال از آغاز شیوع کرونا میگذرد ، روزنههای امید برای آرام سازی این جریان در حال جوانه زدن است.
اولین قدم ضروری در این مسیر بازیابی بدنه وسیع گردشگری است جریانی که پلهای اتصال به هم و زنجیرههای تامین، تولید و توزیع آن آسیب دیده اند و در بسیاری از بخشها حلقههای اتصال یا تضعیف شده و یا به طور کلی از بین رفته اند.
ارتباط شناسی و ارتباط سازی چه در بخش زیرساخت ها و چه در زمینه مخاطبان گردشگری دو رکن اساسی بازیابی این جریان مهم در شرایط پسا کرونا است تا در اولین اقدام نقاط غیرفعال شده در صنعت گردشگری فعال سازی شوند و در اقدام بعد بازیابی، رونق و توسعه گردشگری را شاهد باشیم.
یکی از پیشنهادات موثر در این راستا تمرکز بر گردشگری داخلی و تقویت ظرفیتهای این موضوع است تا با فرصت سازی و بهره گیری از پتانسیلهای درونی زمینه برای جذب جریان های بیرونی و خارجی گردشگری نیز فراهم شود .
امروز دیگر نسخه ها وبرنامه های اجرایی قبل از کرونا جوابگو نیست و به طرح ها و برنامه های جدید نیازداریم و البته برنامه ریزی پشت درهای بسته و در قالب های اداری و مدیریتی به تنهایی پاسخگو نیست و نه تنها بازیابی گردشگری را رقم نمی زند بلکه میتواند تنشهای بیشتری را به این بخش وارد سازد.
در دوران پسا کرونا باید مثلت برنامهریزی در زمینه گردشگری در سه ضلع دولت، بخش خصوصی و جامعه محلی تشکیل شود و با نگاه ویژه به نکات مطرح شده ، دغدغه ها، مشکلات و پیشنهادات فعالان و سرمایه گذاران در بخش های مختلف صنعت گردشگری و همچنین توجه به تاثیر و مطالبات جامعه محلی نقشه راهی کاربردی و اجرایی با پشتوانه دانش مدیریتی، تجربههای جهانی و همراهی بخش خصوصی طراحی شده و گام به گام در مسیر اجرا قرار گیرد.
بر همگان روشن است که در حال حاضر وضع گردشگری کشور به گونهای است که باید تمام اقدامات و برنامهها برای بازیابی صنعت گردشگری و فعالان آن هدفمند باشد و به برونرفت از رکود کمک کند که در این راستا دستگاههای اجرایی تخصصی و مرتبط باید وقت، هزینه و منابع کارشناسی خود را برای تهیه و تدوین طرحها و ایدههایی که به تحریک تقاضا با محوریت عرضه توسط فعالان رسمی گردشگری میانجامد، صرف کنند.
==================================
منبع :بازیابی گردشگری از امواج کرونا – وب سایت گردشگرآنلاین
با توجه به رشد پیدا و پنهان آسیبهای اجتماعی در استان یزد پیشنهاد میشود قرارگاه بهبود اجتماعی به عنوان مرکز فرماندهی برنامهریزی، راهبردی، اداری و اجرایی باهدف پیوند ظرفیتها و تحقق مدیریت یکپارچه فرهنگی و اجتماعی تشکیل شود.
امروز یزد به قرار هشتم رسید، مسافرانی گمنام از کربلا با عطری فاطمی تربت آوردهاند و دیگر بار حسینیه ایران، این کهن دیار از رزقی معنوی و عاشورایی متبرک شد.
در شهر جهانی زیلو او را به نام آقا جلال میشناسند، نماینده ای واقعی برای مردم که با تشریفات اداری و زد و بندهای سیاسی میانهای نداشته و یاد او به نیکی و مردم داری ماندگار است.
نیاز به ارائه آمار و گزارش نیست، مشاهدهگری محیطی نشان میدهد در یزد با رشد آسیبهای اجتماعی در تنوع گوناگون روبه رو هستیم و دردهای زیرپوست شهر به درمانی فراتر از جلسات اداری و مصوبات کاغذی نیاز دارد.