تجاری سازی رسانه؛

سفره اهالی مطبوعات « سین » ندارد

در شرایط امروز و با توجه به رشد پر سرعت فناوری‌های ارتباطی، تغییر مدل‌های اقتصادی و بروز مشکلات زمینه‌ای از جمله دغدغه‌های عمومی در حوزه اقتصاد کشور، متفاوت شدن سبک زندگی، شکست‌های فرهنگی و محدودیت‌های کرونایی روز به روز سفره اهالی مطبوعات و رسانه را کوچک‌تر کرده و سفره‌نشینان این وادی اثربخش و تحول آفرین […]

در شرایط امروز و با توجه به رشد پر سرعت فناوری‌های ارتباطی، تغییر مدل‌های اقتصادی و بروز مشکلات زمینه‌ای از جمله دغدغه‌های عمومی در حوزه اقتصاد کشور، متفاوت شدن سبک زندگی، شکست‌های فرهنگی و محدودیت‌های کرونایی روز به روز سفره اهالی مطبوعات و رسانه را کوچک‌تر کرده و سفره‌نشینان این وادی اثربخش و تحول آفرین در مسیر فرهنگی و اجتماعی را با محدودیت و دشواری‌هایی متعدد مواجه ساخته است.
*** در گوشه‌ای از این سفره گسترده شده به وسعت ایران زمین، بعد از مدت‌ها فضای مجازی را در جیب گذاشته،پاشنه کفش را کشیدم و به برکت نفس‌هایی از لایه لایه‌‌‌های ماسک به یکی از میدان‌های اصلی شهر آمدم، تنها میدانی که نگذاشته است دکه مطبوعات به نوستالژی و رویایی دست نیافتنی تبدیل شود.
خبرهای روز، نوشته‌ها و تحلیل‌های اهالی رسانه و مطبوعات اینجا دور هم جمع شده‌اند و از دغدغه‌های روزگار ما در سبد اقتصادی،گفتمان سیاسی،کنش‌های جهانی، اندیشه فرهنگی، نگرانی‌های درمانی، موفقیت‌های داخلی، گلایه‌های مردمی و نگاه اجتماعی حکایت می‌کنند.
گزارش‌های روز، دغدغه‌های مردم، فراز و نشیب‌های زندگی اقشار مختلف، میهمانی ناخوانده کرونا، اخبار حوادث و همه و همه هر کدام به سهم خود از این روزهای مردم می‌گویند، البته در میان ناخوش احوالی‌های این گوشه و کنار؛ هنوز فعالیت کارآفرینان، چاره‌جویی اندیشه‌‌های دانش بنیان، به میدان آمدن جوانان، ایثار و فداکاری کادر درمان، همدلی‌های کرونایی و اتفاقاتی از این جنس امید را برای دوباره ساختن در ذهن بیدار نگه می‌دارد.
روزنامه، هفته‌نامه، ماه‌نامه، مجله و ویژه‌نامه‌ها را نگاهی انداختم و دوباره به همان سئوال به جای مانده از دیدارهای قبلی در میدان شهر با دکه مطبوعات رسیدم.بازهم کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد و خبری از حال و احوال اهالی مطبوعات و مشکلات فعالان رسانه‌ای در میان انبوه خبرها و لابه لای رسانه‌های کاغذی نبود که نبود.
آری، شرح حال فعالان رسانه بازهم روی دکه مطبوعات غائب ماند و مشکلات و دردهای همکارانم در میدانی که سختی کارش بر همه ثابت شده است هم چنان نیازمند چاره جویی ، حمایت و ارائه راهکارهایی است که بر مشقت‌های کار در این عرصه نیفزاید و به قول معروف اگر گره‌گشا نیست حداقل خود گره نباشد.

در فضای کنونی رسانه‌ها باید با توسعه استانی همگام شوند

برای واکاوی این مسئله از نگاهی دیگر به مرور بخشی از دیدگاه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه می‌پردازیم، «سیدعباس صالحی» معتقد است فناوری به سرعت قالب‌های جدیدی در فضای رسانه‌ای ایجاده کرده و به حوزه انتشار وسعت داده است و در عمل بازارها را از دست رسانه‌های رسمی گرفته است.
امروزه نسبت به گذشته تعداد مرتبطان با اینترنت زیاد شده است و با همگانی شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند در زمان کوتاهی فضاهای جدیدی برای رسانه‌های غیر رسمی ایجاد شده و بازار از دست رسانه‌های رسمی خارج شده است.
از این رو سرعت اتفاقاتی در این جایگاه کار را برای فعالیت اقتصادی گردانندگان رسانه مشکل کرده و مطبوعات کاغذی و حتی خبرگزاری‌ها نیز در پی این تغییرات دچار تحول و مسئله جدید شده اند.
در چنین فضایی حمایت از رسانه‌ها هر چند با محدودیت منابع همچنان انجام می‌شود، ولی نمی‌تواند رو به افزایش باشد و همواره محدودیت منابع برای حمایت‌های مداوم یکی از مشکلات جدی است.
از این رو در فضای کنونی، رسانه‌ها باید با توسعه استانی همگام شوند و خط ارتباطی بین رسانه و توسعه استان‌ها ایجاد شود به گونه‌ای که در فضای استانی و کشوری پیوست رسانه‌ای باید به عنوان یکی از هزینه‌ها مد نظر متولیان امر قرار گیرد.پیش بینی پیوست رسانه‌ای در همه حوزه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور می‌تواند به اقتصاد رسانه در گستره ملی و استانی کمک کند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
اصول تیتر نویسی در مطبوعات

رسانه بخشی از اقتصاد خلاق است/ حمایت از فعالان رسانه برای ایفای نقش در مدیریت بحران

«سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است توسعه منطقه‌ای نقش اول حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است.این حوزه جایگاه موثری برای توسعه منطقه‌ای محسوب می‌شود.باتوجه به مرجعیت اجتماعی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و نقش‌های متنوعی که در انتقال مفاهیم و پایداری آن دارند، برای رسیدن به توسعه پایدار نیز به همراهی فرهنگ، هنر و رسانه نیازمندیم.
نمی‌توان توسعه استانی و منطقه‌ای را منفک از حوزه فرهنگ، هنر و رسانه دانست و باید بر نقش و اهمیت آن توجه داشت و لازم به ذکر است که حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بخشی از اقتصاد خلاق است و تاثیری که فرهنگ بر اقتصاد دارد نباید نادیده گرفته شود.
همواره اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نقش و تأثیر داشته‌اند و ظرفیت حوزه فرهنگی و هنری و همچنین رسانه در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بالا است و باید از این ظرفیت استفاده بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.
مواجهه با بحران‌های اجتماعی نقش دیگر حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. کشور ما در معرض برخی بحران‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی از جمله رویارویی با ویروس کرونا قرار گرفته و حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نقش قابل توجهی در تاب آوری مردم در مواجهه با این بحران‌ها دارد.

رسانه به مدل‌های نوین کسب و کار نیازمند است / اگر حمایت مسئولان نباشد….

با توجه به دیدگاه کارشناسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه از یک سو و شرایط فعلی و آنچه گذر زمان و تغییرات ارتباطی، فناورانه و اجتماعی پیش روی فعالان رسانه در حوزه‌های مختلف از سوی دیگر قرار داده است، شرایطی به وجود آمده که دیگر سفره اصحاب رسانه «سین seen « دیدن ندارد و سین یا همان سرمنشا اصلی آن با آسیب جدی روبه رو شده است، از این رو پیش از مرگ سهراب باید چاره ای اندیشید و مسیری هموار کرد.
تغییر مدل اقتصادی در حوزه رسانه و تدوین مدل‌های نوین کسب و کار در این عرصه یکی از ضرورت‌های جدی برای توانمندسازی و پویایی اقتصاد رسانه است تا بتوان ایده‌ها و روش‌های نو را به سمت تجاری‌سازی و تولید ثروت حرکت داد و از این مسیر علاوه بر ایجاد پشتوانه در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای بتوان به شکلی خلاق و اثر گذار بروز و ظهور پیدا کرد.
همسوسازی جریان رسانه با توسعه استانی و ملی، ایجاد قابلییت‌های جدید در این عرصه، فعال‌سازی ظرفیت هایی که علاوه بر ضمانت بخشی به مشاغل موجود دریچه‌های نویی به سوی علاقه‌مندان فعالیت در این زمینه نیز بگشاید راهی دیگر برای عبور از وضعیت موجود و حرکت به سمت مطلوب است.
اما در این راه پر فراز و نشیب اگر حمایت مسئولان به ویژه نهاد قانون‌گذار، دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تسهیلگر نباشد کار نشدنی است و نه تنها مسیر پیش رو همواره نخواهد شد بلکه ضربان‌های محدود باقی مانده از رسانه به ویژه در عرصه مطبوعات نیز از حرکت خواهد ایستاد.
لازم به توجه است که دیگر مسکن‌های مقطعی و داروهای زودگذر بی فایده است و باید این زخم کهنه جراحی و با حمایت مسئولین، ایفای نقش پر رنگ‌تر نهادهای فرهنگی، باورمندی بخش خصوصی، خلاقیت، امید و نواندیشی فعالان رسانه مسیر گذشته را ترمیم و برای امروز و آینده نقشه راهی چندجانبه و کارآمد تدوین کرد.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
**مقاله نویسی در مطبوعات

 

 

(Visited 32 times, 1 visits today)