جایگاه مخاطبان بین المللی در ثبت جهانی یزد

یزد شهری به وسعت تاریخ با مردمانی که در جریانی خلاقانه و پویا ناملایمت های طبیعت را با تمرین و صبر پشت سر گذاشته و از خاک به عنوان در دسترس ترین و معمولی ترین ظرفیت برای ساخت و ساز زیبایی ها و معماری منحصر به فرد، آن هم آمیخته با ارزش های فرهنگی به […]

یزد شهری به وسعت تاریخ با مردمانی که در جریانی خلاقانه و پویا ناملایمت های طبیعت را با تمرین و صبر پشت سر گذاشته و از خاک به عنوان در دسترس ترین و معمولی ترین ظرفیت برای ساخت و ساز زیبایی ها و معماری منحصر به فرد، آن هم آمیخته با ارزش های فرهنگی به پایداری و ماندگاری در دوره های مختلف رسیده اند.

در میان خلق این همه زیبایی، تناسب، پیوستگی، استقامت، همزیستی و هنر؛حفظ پویایی در بناهای برخواسته از این مولفه ها مهم تر می نماید.مردمان یزد توانسته اند در گذر تاریخ با حفظ جریان زندگی بومی و ارزش های غنی فرهنگی و اجتماعی،شهری با ویژگی های منحصر به فرد را تا به امروز پر رونق حفظ و در جریان حقیقی خود به نمایش بگذارند.

در چند سال اخیر بود که مردم بومی،مسوولان و دستگاه های اجرایی برای ثبت جهانی یزد همراه شدند تا بافت تاریخی این خطه از کویر در دنیا سخن گفته،معرفی، ثبت و ماندگار شود.

قابلیت های موجود و تلاش های صورت گرفته دست به دست یکدیگر داد و بافت تاریخی شهر یزد به ثبت جهانی رسید که مهم ترین دستاورد آن تبلور گفتمان حفاظت آثار تاریخی بود و توجه بسیاری از اقشار جامعه را به این رسالت خطیر معطوف ساخت و امید است روز به روز پر اهمیت تر و به عنوان وظیفه هر شهروند و بازدید کننده از میراث فرهنگی تبدیل شود.

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد فرصتی فراهم ساخته است تا بناهای تاریخی و ثروت های فرهنگی این مرز و بوم به معرفی بهتر از یک سو و جذب بازدیدکنندگان و رونق بیشتر از سوی دیگر در جهان دست یابند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
قلمی آزاد است که توطئه گر نباشد

اما آیا شهر جهانی یزد برای مخاطبان بین المللی خود محتوای جذاب ،متناسب و موثری را در دسترس دارد تا بتواند همزمان با سرعت گردش اطلاعات به تقویت فرصت پیش آمده، اطلاع رسانی و معرفی کارآمد کمک کند؟

تریبون شهر جهانی یزد،امروز با مخاطبان بین المللی روبه رو است و  باید بتواند برای زبان ها، فرهنگ ها،سلایق، دسترسی ها و اهداف مختلف سخن بگوید و بر مبنای نامی که در فهرست آثار جهانی یونسکو به نیکی می درخشد ارتباطاتی در تعاریف و اهداف مختلف برقرار سازد.

جهان با ورود به عصر رسانه و توسعه توانمندی های دانش بنیان، دوران جدیدی را آغاز کرده است.در نظام نوین جهانی، انسان ها در عصر رسانه زندگی می کنند، عصری که در آن پیام های گروهی جز جدایی ناپذیر زندگی ما هستند.

آنچه رسانه ها و شیوه های نوین ارتباطی به عنوان اطلاعات و یا حتی سرگرمی ها در دنیا مخابره می کنند به اشکال مختلف در نحوه زندگی، انتخاب، اندیشه ، احساسات و ارتباطات افراد تاثیر گذار است و همین تاثیر گذاری چند بعدی،ما را به سمتی رهنمون می سازد که برای پیشبرد اهداف و برنامه های پیوست شده در عنوان شهر جهانی یزد،محتوایی متناسب با مخاطبان بین المللی تولید و در مسیر تقویت گستره نشر آن بیش از گذشته کوشا باشیم.

ما امروز باید بتوانیم به شیوه موثرتری ویژگی های فرهنگی و اجتماعی شهر یزد را به سایر کشورها معرفی کنیم و جاذبه های مختلفی را به نمایش بگذاریم و این امر هرگز محقق نخواهد شد تا رسانه ها، تریبون ها، روابط عمومی ها و نهادهای فعال در حوزه تولید محتوا از مطبوعات و فرستنده های محلی و ملی پا را فراتر گذاشته و به فکر پاسخگویی به نیاز مخاطبان بین المللی باشند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
سیدحمید کلانتری: اقتصاد مقاومتی ترجمه اقتصاد تعاونی

اینکه از کجا و چگونه شروع کنیم نیازمند مطالعه و فعال سازی تیم های تخصصی در این زمینه می باشد و بدون پشتوانه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این امر هرگز میسر نخواهد شد.امید است با توجه به ضرورت و شاید بتوان گفت قدم اول بودن رسانه بین المللی و تولید محتوای موثر در سایه ثبت جهانی یزد،شاهد سرآغازی برای برداشتن گام های ماندگار و پایدار در این مسیر باشیم.

فراموش نکنیم که شهر جهانی،تریبون بین المللی می خواهد و هرگز نمی توان به محتواهای موردی و انتشار پیام های ملی بسنده کرذ، ضرورت پیش روی ما در عرصه فرهنگ و رسانه نگاه فراملیتی، توزیع مناسب و جذب مخاطبان پر اثر به ویژه در حوزه گردشگری است که با توجه به اهمیت این مولفه ها، رها کردن سرمایه های ارتباطی به مرور زمان سایر ظرفیت ها را نیز به سمت خاموشی و فراموشی رهسپار می کند.

http://www.irna.ir/yazd/fa/News/82747682 لینک دسترسی در گزارش های ویژه خبری ایرنا

 

 

 

(Visited 4 times, 1 visits today)