پاورپوینت برای مردم یزد نان نمی‌شود

سابقه طرح‌های بر زمین‌مانده و صحبت‌های زیبا و گزارش‌های طراحی شده کافی‌نتی در سال‌های اخیر نشان داد پاورپوینت برای مردم یزد نان نمی‌شود، آقای استاندار لطفا در برابر این تبلیغات شخصی مدافع حقوق مردم باشید.
 یک‌صد و نود و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان یزد امروز در حالی برگزار شد که با خبرهای خوبی از جمله تولید مرغ فراتر از رفع نیازهای استان، راه‌اندازی مجدد سامانه ستکا برای مدیریت عرضه و تقاضای کالاهای اساسی در بازار و پیگیری برای فعال‌شدن سکوی توزیع گوشت گوسفندی در یزد به‌عنوان هفتمین استان کشور همراه بود. اما اینجا صحبت از معیشت و سفره مردم است، یعنی موضوعی که نمی‌توان اولویتی فراتر از آن در نظر گرفت و هر چند تغییراتی در مدیریت برخی قسمت‌ها صورت‌گرفته است اما همچنان صحبت از طرح‌های جدید و پاورپوینت‌هایی با شکل و شمایل زیبا به میان آمده و حکایت کار کفش‌های میرزا نوروز شده است.
پای سفره مردم در میان است، به گفتمان کافی‌نتی پایان دهید
آقای استاندار، کمی این‌طرف و آن طرف شهر نگاه بیندازیم، مجموعه‌های به‌جامانده و البته تعطیل شده نشان می‌دهد شهرداری یزد ساختمان‌هایی را در قالب بازارچه‌های دائمی شهروندی ساخته و در اختیار مردم قرار داده است که بتوانند کالاهای اساسی را از آنجا تهیه و سبد ارزاق خانواده را با قیمت و کیفیت مناسبی تأمین کنند. اما در این میان قصه‌ای است که با مرور صفحات گوگل و اخباری که تنها چند ماه ازآن‌گذشته است تاریخچه موضوع کاملاً روشن می شود و از رفتار و رویکرد شما مشخص است میانه‌ای با شعار و رسیدن به گزارش‌های رنگی و تولید کتابچه برای توجیه عملکرد برخی و گفتاردرمانی به‌جای اقدام ندارید، پس برای حفظ منافع مردم به گفتمان کافی‌نتی در عرصه اقتصاد به‌ویژه بازار چاق کنی آن هم معامله تبلیغاتی بر سر سفره مردم اعتماد نکنید.

عامل تعطیلی ١٠ بازارچه‌ شهرداری در یزد چه بود؟

دوباره صحبت از ایجاد بازارچه‌های شهرداری در یزد است، آن هم با رنگ و لعاب و برندسازی و این حرف‌وحدیث‌ها، اما قبل از ورود به این طرح بهتر است دلایل و شخص مؤثر در تعطیلی ١٠ بازارچه عرضه میوه و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد در سال گذشته را جویا شوید چراکه گمشده سفره امروز مردم را پیدا خواهید کرد.متأسفانه دوباره صحبت از تیم، دانشگاه، طراحی سایت، برندینگ و پلتفرم برای یکپارچه‌سازی بازار است و قبل از هزینه‌تراشی مجدد از بین المال به بهانه تقویت سفره مردم باید این موضوع ریشه‌یابی شود که آن سامانه طراحی شده قبلی که سرمت نام دارد و ازجمله امکانات نرخ‌گذاری مستقیم بر روی ترازو بدون دخالت فروشنده و اعلام برخط نرخ‌گذاری بر روی سایت و امکان مقایسه نرخ‌گذاری هر محصول در بازارچه را دارد چرا امروز فعال نیست.
ترازوی دانش بنیان حذف شد؛ رواج دلالی
باید دلیل این موضوع را جویا شد که تکلیف ترازوهای دانش‌بنیان تولید داخل استان که طراحی و سازگاری مناسبی با نرم‌افزار دارد و بسیاری از گزارشات را به‌صورت برخط به تصمیم‌گیران ارائه می‌کند چه شده است و امروز ترازوهای خریداری شده توسط بهره‌برداران در کدام گوشه‌وکنار خاک می‌خورد.از دیگر سو آن همه سرمایه‌گذاری و تجهیزات تامین شده از سوی شهرداری به چه نتیجه‌ای رسید و چه اتفاقی باواسطه چه افرادی افتاد که کرکره بازارچه‌های شهرداری پایین کشیده شد و این خدمت عمومی و عادی در هر شهری در یزد رنگ باخت و بهتر است سری نیز به متخصصان و دانشگاهی که این تبلیغات کاذب میانه‌ای با اساتیدش ندارد بزنید تا تفاوت دانشگاه با ادعای دانشگاهی بودن در برخی طرح‌ها مشخص شود.

الگوی موفق مدیریت بازارچه‌های شهری یزد بایگانی شد

درست در روزگاری که شهرداری یزد از جمله آخرین استان‌های دارای این نوع خدمت شهری، شروع به فعالیت بازارچه‌های میوه‌وتره‌بار در محله‌های امام شهر و آزادشهر و حسن‌آباد و تقاطع جهاد و بعد ایجاد مجموعه بازارچه‌های زنجیره‌ای از تأمین تا توزیع می‌کرد، عده‌ای با پاورپوینت‌ها و طرح‌های موقتی سکویی سعی در تصاحب برند بازارچه‌ها آن هم به‌صورت شخصی کردند و بازارچه‌هایی که با دانش بومی به‌عنوان اولین بازارچه‌ها مجهز به ترازوهای دانش‌بنیان و انتقال اطلاعات از راه دور و عدم دسترسی فروشنده بر نرخ‌گذاری بود را دچار خسران و شکست کردند بدون اینکه دغدغه سفره مردم را داشته باشند. علی‌رغم آنکه این موضوع در کشور سرآمد و نمونه بود و از استان‌های دیگر تمایل به دریافت کارافزار و روش عملکردی یزدی‌ها بودند، این فعالیت پویا و اثرگذار که هنوز مردم یزد به نیکی از آن یاد می‌کنند را به بایگانی فرستادند و با قلم مدیریتی فراتر نیز رفتند و دستور دادند تمام امکانات بازارچه‌ها از جمله سرورهای مرکزی و سیستم‌های نظارتی و ارتباطی نیز جمع‌آوری شود.
سفره مردم جای آزمون و خطا نیست
اما چگونه شد که مدیران سابق و عوامل اصلی تعطیلی بازارچه‌های مردمی شهرداری، دوباره وعده راه‌اندازی آن هم با نام و نشان و طرح‌های جدید می‌دهند، یک مرحله حیف‌ومیل چندمیلیاردی بیت‌المال چیزی جز کوچک‌تر کردن سفره مردم نداشت و تکرار آن دیگر سفره‌ای در این حوالی جا نمی‌گذارد.

امید است نه در وعده‌های دور بلکه در یک‌صد و نود و سومین جلسه ستاد تنظیم بازار صحبت از ریشه‌یابی این اتفاقات و اقدام بر مبنای نگاه کارشناسی و رویکرد عملیاتی باهدف احیا ظرفیت‌های بر زمین‌مانده باشد و بساط پاورپوینت سازی تبلیغاتی و ژست تحول آفرینی آن هم با کلمات انگلیسی در راستای حفظ منافع مردم و جلوگیری از حیف‌ومیل مجدد بیت‌المال برچیده شود.

(Visited 4 times, 1 visits today)