یزدی‌ها برای تفریح «کجا » می‌روند؟

فاطمه شریفی -پایگاه خبری تحلیلی صبح ساباط: یزد شهری با پشتوانه‌ فرهنگی، تاریخی، معماری و فناورانه که در دنیا نیز زبانزد است؛ ظرفیت‌های متنوعی برای گردشگری دارد. ظرفیت‌هایی که در بعد خدماتی و رفاهی همچنان نیازمند توجه و تقویت است تا بتواند علاوه بر پاسخگویی به نیاز شهروندان در رشد و پویایی صنعت گردشگری نیز به خوبی ایفای نقش نماید.

صبح ساباط؛ فاطمه شریفی؛ زندگی شهری از مولفه‌های مختلفی برخوردار است که تقویت و رشد هر کدام بر حیات شهر و پازل زندگی شهروندان اثرگذار بوده و ضعف در هر بخش می‌تواند حرکت و تعالی سایر عناصر وابسته به این جریان را دچار انحراف و کاستی سازد.

وجود پارک‌ها ، فضای سبز و امکانات رفاهی-تفریحی در شهر به عنوان یکی از اساسی‌ترین عوامل پایداری و توسعه حیاط طبیعی و انسانی به شمار می‌رود و از آنجایی که خیابان‌ها تحت کنترل ماشین‌ها قرار گرفته است و مشاغل و سایر رویدادهای شهری نیز با اثراتی همراه هستند؛ شهروندان برای تمدد اعصاب، آرامش‌روان و گذران اوقات فراغت به فضاهایی مناسب و متنوع نیاز دارند.

در فضای شهری افراد با سلایق و نیازهای سنی گوناگونی زندگی می کنند؛کودکان و نوجوانان نیازمند فضایی برای بازی و تفریح،جوانان به فضایی نیاز دارند که بتوانند انرژی خود را در کنار خانواده و گروه دوستان تخلیه کنند و به تفریح بپردازند.

سالمندان به فضایی برای آرامش و گذران زندگی اجتماعی نیازمند هستند و به طور خلاصه می‌توان اینگونه گفت که باید در شهر محیط هایی ایجاد شود تا یک خانواده از امکانات مختلف آن بهره مند شوند تا آرامش و رفاه شهری معنا پیدا کند.

یزد شهری با پشتوانه‌ فرهنگی، تاریخی، معماری و فناورانه که در دنیا نیز زبانزد است؛ ظرفیت‌های متنوعی برای گردشگری دارد؛ ظرفیت‌هایی که در بعد خدماتی و رفاهی همچنان نیازمند توجه و تقویت است تا بتواند علاوه بر پاسخگویی به نیاز شهروندان در رشد و پویایی صنعت گردشگری نیز به خوبی ایفای نقش نماید.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
بزم عشق/سفرنامه: قسمت سوم

از بعد دیگر کمبود محیط‌های تفریحی و فضای سبز آن هم برای یزد که در دامان کویر واقع شده است، مسئله‌ای بسیار مهم است که اگر هم چنان مورد توجه قرار نگیرد آثار زیان بار فرهنگی ، روحی و روانی زیادی را در زندگی شهروندی شاهد خواهیم بود که گاه حتی جبران ناپذیر به نظر می رسد.

اینک که شورای شهر در قامتی نو به میدان خدمت می‌آید و مدیران شهری قرار است با نیرویی مضاعف و نگاهی جدید در میدان عمل قدم بگذارند لازم است نگاهی ویژه به تقویت زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی در شهر میراث جهانی صورت گیرد و مردمان این دیار، فراتر از وعده و شعار اقداماتی نشاط آفرین و موثر در پویایی زندگی شهروندی را شاهد باشند.اقداماتی که حال خوب شهر و مردم را فراهم آورد و پنجره ای نو رو به حیات یزد بگشاید. و به راستی یزدی‌ها برای تفریح کجا می روند؟

 

منبع : یادداشت پایگاه خبری تحلیلی صبح ساباط – یزدی‌ها برای تفریح «کجا » می‌روند؟

(Visited 7 times, 1 visits today)