یزدکانون گردشگری آئینی؟! جریان سازی پیوند هنرودین در بازخوانی ارزش های تاریخی

شهر جهانی یزد جلوه گاه ارزش های تاریخی و گردشگری آئینی بستری مبتنی بر پیوند هنرو دین است که علاوه بر حفظ پویایی مکان های فرهنگی ومذهبی در بازخوانی ارزش ها نیز موثر می باشد. صنعت پویا ومتنوع گردشگری بخش های مختلفی را شامل می شود که یکی از مهم ترین آن ها گردشگری آیینی […]

شهر جهانی یزد جلوه گاه ارزش های تاریخی و گردشگری آئینی بستری مبتنی بر پیوند هنرو دین است که علاوه بر حفظ پویایی مکان های فرهنگی ومذهبی در بازخوانی ارزش ها نیز موثر می باشد.

صنعت پویا ومتنوع گردشگری بخش های مختلفی را شامل می شود که یکی از مهم ترین آن ها گردشگری آیینی و مذهبی است.تمام ادیان و مذاهب در سراسر دنیا اماکن،آثار،سنت ها و مراسم های ملی و مذهبی مختلفی دارند که این رویدادها به یکی از جاذبه های گردشگری مهم برای مخاطبانی از سراسر جهان تبدیل شده است.
با توجه به آداب و سنت های بسیار مردم ایران به ویژه در استان یزد ،آئین های بسیاری در شهر و روستاهای کویری این دیار بر پا می شود که زمینه سازی و جذب گردشگران به منظور شرکت در چنین مراسم هایی می تواند ظرفیت چشمگیری را برای توسعه این صنعت و معرفی ارزش ها فراهم سازد.
ایرانیان با تمدن کهن خود مجموعه ای از مظاهر فرهنگی متفاوت را به جهان عرضه داشته اند و گردشگری فرآیندی پیشرفته برای کسب معرفت به شمار می آید که هدف آن تحقق رشدو حرکت به سوی کمال به زبان هنر و باورهای متعالی است.
گردشگری آیینی و مذهبی حاصل پیوند سفر با فرهنگ وباورهای دینی است،سفری که به واسطه آن انسان با تجربه آیین ها موفق به کشف اعتقادات وباورهایی می شود که در روح مکان جاری است و ریشه در فرهنگ کهن آن جامعه دارد.
حمایت از این جریان اجتماعی و معرفتی و نگهداری از این میراث تاریخی-آیینی نیازمند شناخت صحیح و دور از خرافه و ساماندهی برنامه ها و مکان های مرتبط با آن است که توسعه این امر به فراهم ساختن زیرساخت های ضروری و مورد نیاز برای گردشگری وابسته می باشد.
از نظر سازمان جهانی گردشگری مذهب به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه های سفر شناخته می شود و جلوه های تداوم فرهنگی و مذهبی از گذشته های دور تا کنون به عنوان میراث غنی،زنده و پویا در زمینه گردشگری آیینی و مذهبی موجب سربلندی وتفاخر است.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
زندگی زیباست؛عینکت را بردار

✅گردشگری مذهبی بستر ثروت آفرینی پایداراجتماعی و اقتصادی

با شکوه ترین آیین عزاداری عمومی در یزدهمزمان با ایام ماه محرم و در رسای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) ویارانش با مراسم هایی شاخص ازجمله نخل بندی ،نخل گردانی،پخش نذورات مردمی ،شبیه خوانی،تعزیه گردانی،مجالس سخنرانی و عزاداری هیئت های مختلف در سبک و نوایی متفاوت که در این ایام ادامه می یابدبا سابقه دیرین خود مورد توجه همگان قرار گرفته است.
از این روتوجه به گردشگری آیینی و مذهبی که یکی از بسترهای آن مراسم های مربوط به ماه محرم در شهرجهانی یزد می باشد دارای اهمیت فراوان است و رویدادها می توانند در کنار گردشگری تاریخی به عنوان مکمل و عنصری پویا عمل کرده و گردشگران زمان بیشتری را برای اقامت در نظر بگیرند که خود علاوه بر اثرات فرهنگی جایگاه اقتصادی قابل توجه ای نیز به همراه دارد.
بر اساس اتفاقاتی از جنس تحریم ها علیه ایران صاحب نظران گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی و مذهبی خاص در میان سایر کشورها،گردشگری آیینی و مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور ما دارد و استان یزد نیز با ظرفیت های شناخته شده و برند شهر جهانی می تواند در این زمینه پیشرو باشد.
این امر هنوز فاقد ساماندهی تخصصی و متمرکز بوده و هر ساله فرصت های زیادی گرفتار برخی توصیه های شخصی و سخت گیرانه به نام برداشت سطحی از دین و یا فرآیندهای کاذب اداری می شود و تا زمانی که از این سد عبور نکرده و حرکت به سمت تقویت زیرساخت ها با مشارکت بخش خصوصی از یک سو و تجهیز به ابزار تبلیغات کارآمد از سوی دیگر ممکن نشود نتایج قابل توجه ای نیز رقم نخواهد خورد.
پس لازم است با توجه به ظرفیت های موجود برای رونق و بهره مندی هر چه بیشتر استان از گردشگری آیینی طول مدت اقامت،انگیزه ها و اهداف سفر و میزان سازمان یافته بودن آن علاوه بر تقویت زیرساخت های اساسی برای توسعه رشته های مختلف گردشگری نیز مورد توجه قرار گیرد.
آیین های ملی و مذهبی،مساجد،امامزاده ها و بقعه ها،آرامگاه و قبور،تکیه ها و حسینیه های قدیمی،آتشکده ها ،صومعه ها و خانقاه ها،کلیسا و سایر امکان مربوط به ادیان و مذاهب مختلف همگی زمینه های موثری برای گردشگران مختلف به ویژه از کشورهای اسلامی است که ماه محرم و صفر،رمضان و اعیاد اسلامی شاخص های مشترکی برای پذیرایی از علاقه مندان در این زمینه می باشد.
تمامی افراد از هر طبقه اجتماعی می توانند دست به اینگونه سفرها بزنند. به عبارت دیگر اینگونه سفرها مختص طبقه خاصی از اجتماع نیست.تا جایی که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که گردشگری در مراحل ابتدایی خود به سر می برد ،برای بسیاری از طبقات اجتماعی، گردشگری مذهبی تنها فرصت سفر به شمار می آید.
پس در فضای اقتصادی کنونی کشور ورود جدی به این مسئله می تواند بخش قابل توجه ای از

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
سیدحمید کلانتری: اقتصاد مقاومتی ترجمه اقتصاد تعاونی

کاهش گردشگران متاثر از تحریم های اقتصادی را نیز جبران کند اما نمی توان به شکل گذرا و با امکانات سطحی و سنتی به این مسئله ورود پیدا کرد زیرا توسعه گردشگری در هر موضوع و قالبی امکانات خاص خود را می طلبد.

(Visited 3 times, 1 visits today)