متداول ترین جملات بازدارنده خلاقیت از سوی مدیران

بی آن که بدانیم  تنها یک عمل متفاوت و ساده برای دست یافتن ما به موفقیتی نو کافی است،بر برخی باورهایمان پافشاری کرده و تمایل انتقال آن ها به جامعه و سایر افراد را نیز داریم . . . و اما متداول ترین جملات بازدارنده خلاقیت در مسیر تغییر: —نه!!! —شدنی نیست (که با تکان […]

بی آن که بدانیم  تنها یک عمل متفاوت و ساده برای دست یافتن ما به موفقیتی نو کافی است،بر برخی باورهایمان پافشاری کرده و تمایل انتقال آن ها به جامعه و سایر افراد را نیز داریم . . .

و اما متداول ترین جملات بازدارنده خلاقیت در مسیر تغییر:

—نه!!!

—شدنی نیست (که با تکان دادن سر و حال و هوای قاطعانه گفته می شود).

—آره، ولی اگر این کار را بکنی …. (پیش بینی یک وضعیت مصیبت وار).

—ما سال‌ها قبل این ایده را امتحان کرده ایم.

—تا حالا که کارها خوب پیش رفته؛ چه نیازی به این کار هست؟

—من اشکالی در روند کنونی کارها نمی‌بینیم.

—زیاد عملی به نظر نمی رسد.

—تا به حال هرگز چنین کاری نکرده ایم.

—بهتر است واقع‌بین باشیم.

—برای این کار از قبل مهلت تعیین شده  و وقت پرداختن به ایده تو نیست.

—در بودجه پیش‌بینی نشده است.

—شوخی می‌کنی؟!

—بهتر است از موضوع پرت نیفتیم.

—این ایده‌های عجیب را از کجا آورده ای؟

فیل‌بانان تنها با درک یک نکته و به شیوه‌ای بسیار ساده، فیل‌های عظیم‌الجثه را کنترل می کنند. وقتی فیل هنوز بچه فیل است، یک پایش را با طناب محکمی به تنه درخت تنومندی می بندند. بچه فیل، هرچه تقلا می کند، نمی تواند خودش را آزاد کند. اندک اندک بچه فیل به این تصور عادت می کند که تنه‌ درخت از او نیرومند‌تر است.

هنگامی که بچه فیل بزرگ می شود و قدرت شگرفی می یابد، تنها کافی است ریسمانی نازک به دور پای فیل گره زده شود و به یک نهال کوچک بسته شود. فیل عظیم‌الجثه هیچ تلاشی برای آزاد کردن خودش نمی کند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
عبور از روزمرگی!!! کارآفرینی درون سازمانی بستر نوآوری و تحول

 چون فیل‌ها، پاهای ما نیز اغلب اسیر باورهای شکننده‌اند، اما از آنجا که در گذشته به قدرت تنۀ درخت عادت کرده‌ایم، شهامت مبارزه را نداریم.

برای خلاق بودن باید همه‌ی آن چیزهایی را که اجتماع برایت بافته، رشته کنی، همه‌ی آن‌هایی را که پدر و مادر و آموزگاران آموخته‌اند، خنثی کنی و بعد تو خلاق خواهی بود زیرا بزرگ ترین عاملی که جلوی تفکر خلاق را می گیرد این است که فکر می کنیم خلاق نیستیم و یا بهتر است بگویم باورهای قالبی دیگران ما را از خلاقیت دور نگه می دارد و حتی گاهی در مقابل آدم های خلاق ایستاده و عمل متفاوت آن ها را ناکارآمدی جلوه می دهیم.

و به تقلید عادت کرده ایم…به پیمودن راه های گذشته و عبور از همان مسیرهایی که شاید هزاران عابر را به سرمنزل مقصود نرسانده است…برای پیشرفت و عبور از مشکلات باید متفاوت و خلاق باشیم و چاره ای جز این وجود ندارد.

 

(Visited 62 times, 1 visits today)