جای خالی ارتباطات نوین در گردشگری یزد!

فاطمه شریفی -هفته نامه الکترونیک شهرزاد: امروزه به واسطه گسترش روز افزون و برگشت ناپذیر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و با ایجاد مولفه‌هایی همچون شاهراهای اطلاعات، حذف مرز صنایع، تنوع محصولات و روش‌های نوین توزیع و ارائه خدمات، کانال‌های جدید تبلیغ و فرصت‌ها و مدل‌های تجاری جدید، کنشگران موثر بر جریان گردشگری در دنیا سعی بر استفاده از این فرصت‌های به وجود آمده مبتنی بر فناوری و نوآوری دارند.

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پردرآمد، پاک و کم هزینه در دنیا با بهره‌گیری از ابزارهای نوین ارتباطی در جایگاه یکی از کلیدهای اصلی توسعه می‌تواند با هدف برآورده ساختن بهتر و سریع‎تر نیازهای گردشگران به منظور ایجاد رضایت بیشتر آن ها با امکانات فناروانه ودیجیتالی در به نمایش گذاشتن و معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشور میزبان به گردشگران خارجی و همچنین سهولت در ارائه خدمات از سوی بخش‌های مختلف در زنجیره تامین و توزیع گردشگری به شکلی کارآمد ایفای نقشی پایدار داشته باشد.
در مولفه‌های روز دنیا گردشگری به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم در توسعه فرهنگ‌ها و ارتباطات بین الملل، نقش ممتازی در استقرار صلح و آرامش در جهان ایفا کرده است و از سوی دیگر ارزش استراتژیکی که گردشگری می‌تواند در ساختار کشورها به ارمغان بیاورد قابل مقایسه با هیچ صنعت و رسته کاری دیگری نیست.

از این رو استان یزد با ظرفیت‌های متنوع و جاذبه‌های متعدد در زمینه گردشگری به ویژه ثبت یزد به عنوان میراث جهانی از این ثروت ارزشمند و چندجانبه در مسیر توسعه بهره‌منده است، ثروتی که توجه به آن می‌تواند ارزش‌های نهفته و توانمندی‌های متعدد در بخش‌های دیگر را نیز فعال سازد.

موضوعی که در این میان لازم به توجه است اینکه یزد چه جایگاهی در بهره‌مندی از ارتباطات نوین برای سرعت بخشی به ابعاد مختلف گردشگری دارد و چه میزان توانسته است در مولفه‌های اساسی پیوند فناوری و نوآوری‌های ارتباطی را به بدنه اجرایی گردشگری به ویژه در معرفی و ارائه خدمات به گردشگران برقرار کند.

متولیان حوزه گردشگری یزد برنامه‌هایی محدود و حرکت‌هایی مقطعی در این زمینه را آغاز کرده‌اند اما این موضوع نیازمند هم افزایی و مدیریتی یکپارچه از سوی دستگاه‌های اجرایی تخصصی و موثر و از دیگر سو کنشگران حوزه گردشگری است.
برنامه‌ و نقشه راهی مشخص که ظرفیت‌های گردشگری را به عناصر موثر و پیشران پیوند زده و جریان گردشگری یزد را به قطار پر سرعت ارتباطات نوین برساند تا علاوه بر جبران عقب ماندگی‌ها بتواند مسیری پایدار از رشد و پویایی در این زمینه را نیز رقم بزند.
تجربه‌های موفق دنیا در این حوزه نشان می‌دهد که ظرفیت‌های نوین و شبکه‌سازی ارتباطی می‌تواند علاوه بر ایجاد پیوند اثربخش میان زنجیره‌های فعال در حوزه گردشگری مهم‌ترین عنصر یعنی ارائه خدمات به گردشگران را در دو بعد کمی و کیفی به شکل چشمگیری بهبود و ارتقا بخشد.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
نهضت سوادآموزی در جنگ نرم!

امید است با توجه به دیدگاه‌ها و پیشنهادات اندیشه‌ورزان تخصصی در حوزه گردشگری، جامعه‌شناسی، مدیریت، ارتباط‌شناسی و فعالان عرصه دانش و فناوری؛ استان یزد بتواند برای طراحی مدلی منسجم در راستای رشد شاخص‌های مختلف گردشگری با بهره گیری از ظرفیت‌های نوین ارتباطی تحولی ماندگار در این صنعت سبز را تجربه کند و جامعه محلی نیز از اثرات مثبت آن بهره‌مند شوند.

منبع : دانلود هفته نامه الکترونیک غیر برخط شهرزاد- سال اول – شماره دوم – ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰

(Visited 6 times, 1 visits today)