تعاونی های گردشگری زمینه ساز توسعه صنعت توریسم در یزد

استان یزد با توجه به سابقه تاریخی و یادگارهای قرون گذشته،سرشار از پتانسیل های غنی فرهنگی و طبیعی در حوزه گردشگری است که هنوز به جایگاه واقعی استفاده از توانمندی های موجود نرسیده و ظرفیت های نهان زیادی را با خود به همراه دارد.از آنجایی که امروزه در دنیا، گردشگری صنعتی مهم به حساب می […]

استان یزد با توجه به سابقه تاریخی و یادگارهای قرون گذشته،سرشار از پتانسیل های غنی فرهنگی و طبیعی در حوزه گردشگری است که هنوز به جایگاه واقعی استفاده از توانمندی های موجود نرسیده و ظرفیت های نهان زیادی را با خود به همراه دارد.از آنجایی که امروزه در دنیا، گردشگری صنعتی مهم به حساب می آید و نقش پر رنگی در شکوفایی کشورها ایجاد نموده است،شناخت و فعال نمودن ظرفیت های موجود در این زمینه امری ضروری محسوب می شود.

گردشگری نسبت به خصوصیت هر منطقه انواع مختلفی دارد که شکل و کیفیت آن با توجه به انگیزه،اهداف،نیاز و مکان گردشگر تغییر میکند.با توجه به اینکه افراد نسبت به تامین نیازهایی چون تفریح،آموزش،تحقیق،درمان،خرید،بوم گردی،ورزش و سلامت سفر می کنند،استان یزد نیازمند آسیب شناسی،برنامه ریزی و رفع چالش های پیش روی بخش خصوصی و مردم در جریان تحول اقتصادی،فرهنگی،هنری و اجتماعی است تا بتواند زمینه بروز دستاوردهایی برای معرفی به جهان، مخصوصا در بخش خدمات به گردشگر محقق و علاوه بر جذب مسافران داخلی و خارجی، بهره گیری از فرصت های تجاری ارزشمند را امکان پذیر سازد.

توسعه و احیا ظرفیت های توریسم در یزد به دلیل اهمیت آن و اثرات مثبت و منفی که به همراه دارد،بدون برنامه ریزی امکان پذیر نخواهد بود و مدیریت تخصصی بر نقاط ضعف گردشگری با هدایت سرمایه گذاران به این سمت می تواند در پله اول رونق بخشی اقتصاد شهری را به همراه داشته و در مراحل بعد در سطوح بالاتری نمود پیدا کند.در این راستا بخش های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و عدم وجود یکی از آن ها باعث بروز ناکارآمدی دیگری می شود،پس باید هر دو بخش به صورت هدفمند در جایگاه خود قرار گیرند و با برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت زمینه های لازم جهت توسعه زیر ساخت های گردشگری را فراهم آورند.

فعالیت های توریستی تا حدود زیادی به سایر فعالیت های جاری و عمرانی یک منطقه وابسته است و هم چنین وابسته به ایجاد عوامل زیر بنایی و سایر عوامل حمایت کننده،امنیت،اطلاع رسانی،هماهنگی سازمان های مرتبط،توسعه حمل و نقل،خدمات رفاهی و غیره می باشد. حل این مسائل نیازمند سیاست گذاری مناسب با هدف بر طرف کردن چالش هایی چون کاهش زمان سفر گردشگران در یزد یا نارضایتی از اقامت آن هااست.
یکی از روش های اقتصادی چند جانبه ای که می تواند برای تبدیل استان یزد به قطب مهم گردشگری نقش های اثر گذاری ایفا کند،بخش تعاون و ایجاد تعاونی های گردشگری در شاخه های مختلف است.تعاونی ها نهادهای مردمی هستند که در عین برخورداری از خصوصیات اقتصادی دارای ارزش های اجتماعی نیز می باشند که می توانند مبین تلاش های گروهی اعضای تشکیل دهنده برای نیل به اهداف مشترک و پیشرفت باشند.با توجه به این امر،پس تعاون یکی از مردمی ترین بخش های اقتصاد در کشور به شمار می رود و می تواند در توسعه گردشگری استان در کنار سایر بخش ها با دیدگاه مردمی به صورت یک محور موثر عمل کند.
همراهی مردم به عنوان اولین عناصری که در محیط پذیرش گردشگران به جریان زندگی خود ادامه می دهند بسیار اهمیت دارد و کار تعاونی می تواند به مردم ایمان،خودآگاهی،اعتماد به نفس،شکیبایی و استقامت دهد و عنصر مسئولیت پذیری را در زندگی آن ها نهادینه سازد.پس تشکیل تعاونی های گردشگری باید در راستای بهره مندی از توانمندی های صنعت گردشگری و استفاده حداکثری از منابع موجود و مردمی باشد، زیرا تعاونی می توانند مردم مخصوصا علاقه مندان و ساکنین محلات قدیمی را در خط اول رونق گردشگری قرار داده و به عنوان رابط بین دولت و مردم در ایجاد یک جریان اقتصادی ملی عمل نمایند.
روابط موجود در تعاونی های گردشگری از مردم،کارکنان مسئولی می سازد که تلقی آن ها نسبت به محیط اجتماعی و اقتصادیشان دگرگون و گروه های اجتماعی هدفمند در جامعه گردشگری ظهور پیدا می کنند که برای تامین اهداف خود با برنامه های موجود همراه و بسیاری از ناهماهنگی و فرهنگ های غلط روبه رو شدن با گردشگر و مناطق گردشگری اصلاح خواهد شد.از نگاه دیگر سرمایه های خرد مردم که به تنهایی کاربردی ندارند در کنار هم قرار گرفته و علاوه بر کمک به توسعه گردشگری و فواید اجتماعی آن ،می توانند اشتغال زایی را نیز به همراه داشته باشند.
هم افزایی،افزایش کیفیت و ارائه سطح خدمات و بهره گیری از طرفیت های بهینه مشترک با تشکیل تعاونی های گردشگری توانمند در سایه مدیریت قوی، مشارکت مردم در ابعاد اقتصادی و اجتماعی را ممکن که می تواند نقش ارزنده ای در سایر قسمت ها نیز ایفا نماید و تقویت این ساختار،مشارکت مردمی را به حداکثر برساند.تعاونی های گردشگری با ورود به روستاها توان مقابله با مهاجرت بی رویه از روستا به شهر را از طریق ایجاد اشتغال و زنده نمودن بخش های بکر برای جذب گردشگران به این مناطق را دارد و با ایجاد فرصت های جدید می تواند در فضای کسب و کار رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی را نیز امکان پذیر سازد.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
ارتباطات مجازی شمشیر دو لبۀ فرصت و تهدید

در استان یزد خدمات گردشگری هنوز به حد قابل قبول نرسیده و هتل داری،حمل و نقل،رستوران،دفاتر مسافرتی،تور گردانی و امکانات رفاهی ویژه نیاز به روابط زنجیره ای موثر و هماهنگ دارد تا یک هارمونی هدفمند برای ایجاد زمینه ورود گردشگر و بالا رفتن زمان اقامت آن در مناطق مختلف شهری و روستایی ایجاد شود.
تقویت بنیه فرهنگی و هنری،احیای هنرهای دستی ،پویایی در مناطق سیاحتی،فرهنگ سراها و معرفی جاذبه های استان نیازمند کار تیمی و خرد جمعی می باشد که تعاون برای نیل به هدف های فوق توانمندی های زیر بنایی و طرفیت های سازنده ای دارد.وجود تعاونی های موفق در سایر زمینه ها که همواره افتخارات بزرگی در کشور رقم زده اند نشان از توانمندی مردمان یزد برای وارد نمودن این روش موفق در سایر بخش هاست.
وجود تعاونی های بزرگ با شاخه های گسترده در یزد می تواند ایجاد تعاونی های گردشگری و توسعه آن ها را با مدد گرفتن از نقاط قوت این موسسات و حذف نقاط ضعف یاری نماید تا بازهم شاهد ظهور پایگاه های اقتصادی و اجتماعی اثر گذار،قوی و ماندگار در کنار سایر بخش ها برای افزایش تولید،بازدهی،رفع محرومیت و فقر،ارتقا سطح خدمات،برطرف نمودن مشکلات بیکاری و نیازهای اجتماعی در استان یزد باشیم.
به نظر می رسد تعاونی های گردشگری با داشتن شرایط مکمل می توانند زمینه خدمات مناسب تری را برای تسهیل در رسیدن به فضای مناسب و پر بازده در صنعت گردشگری استان ایجاد و به عنوان قوایی قدرت مند در بهبود نقش و عملکرد این سیستم مفید واقع شوند.

(Visited 27 times, 1 visits today)