اذان از پنجره‌های عاشقی به گوش می‌رسید

فاطمه شریفی - خبرگزاری ایکنا- قرآنی یزد : انسان در لحظه لحظه زندگی به ارتباط نیاز دارد که در والاترین سطح این نیاز ارتباط با پروردگار متعال قرار دارد. فاطمه شریفی، نویسنده و مدرس دانشگاه در یادداشتی که در اختیار ایکنای یزد، قرار داده است در خصوص فلسفه این ارتباط و اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی و همچنین نمونه‌ای از اهمیت این بندگی در ۸ سال دفاع مقدس به رشته تحریر در آورده است که تقدیم مخاطبان می‌شود

دفاع مقدس به میدانی تبدیل شده بود که خدا بزرگتر از همه و الله‌اکبر معنی حقیقی و بار معنوی خود را داشت و صدای اذان از پنجره‌های عاشقی به گوش می‌رسید.

انسان به عنوان موجودی اجتماعی در تمام لحظات عمر نیازمند برقراری ارتباط است و این ارتباط در رده‌ها و شکل‌های مختلف با اهدافی گوناگون دنبال می‌شود. در والاترین سطح این نیاز فردی و اجتماعی ارتباط با خدا به عنوان رکن اصلی در آموزه‌های اخلاقی اسلام قرار دارد.

فلسفه بنیادین این ارتباط نیاز به نیایش، پرستش و اظهار بندگی مخلوق به خالق خویشتن است چرا که ارتباط صحیح با خداوند سبب ایجاد صفات نیکو در انسان می‌شود و اثرات ارتباطی با دیگران را در عرصه‌های مختلف بهبود می‌بخشد. در قرآن کریم از جمله سوره مبارکه لقمان نیز مباحث تربیتی از حسن ارتباط با خداوند شروع می‌شود و بعد صحبت از مسائلی همچون ارتباط با والدین، آخرت و سایر موضوعات اخلاقی و اعتقادی به میان می‌آید.

روان انسان نیز در طول حیات دنیوی و در فراز و فرودهای زندگی علاوه بر جریان‌های انگیزه‌بخش و نشاط آفرین، با ناراحتی‌، اضطراب‌ و ناکامی‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و همواره سعی دارد خود را از دام نگرانی‌ و تشویش‌ها نجات دهد.

بدون تردید سراسیمگی، بی‌تابی، نگرانی و آشفتگی، دست آورد زمانه‌ای است که انسان امروز، خود خالق آن بوده و برای حل این موضوع دنبال راهکار، روش و شیوه‌های کاربردی و اثرگذار است تا بتواند در برابر آسیب‌های مختلف محفوظ بماند و هم‌چنان به توسعه فردی و اجتماعی بپردازد.

در این زمینه و برای عبور از شرایطی که به آن اشاره شد، شهید والامقام سیدکاظم آقایی اثرگذاری نماز را چنین بیان می‌کند: «برادران دعا و نماز را از یاد نبرید که بهترین درمان‌ها برای تسکین دردهاست وهمیشه به یاد خدا باشید.» شهید آقایی به نسخه ای برای عبور از نگرانی‌های دنیای امروز و حرکت به سمت آرامش معنوی و تعالی مادی اشاره می‌کند که شهادت یعنی والاترین پاداش الهی و عاقبت‌بخیری برای بشر نیز از همین مسیر می‌گذرد.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
یزدی‌ها برای تفریح «کجا » می‌روند؟

نمونه بارز این اثرگذاری را می‌توان در مرور حوادث برآمده از جبهه‌های حق علیه باطل و هشت سال دفاع مقدس شاهد بود.جایی که مثل باران گلوله می‌بارید و گاهی در اثر شدت بمباران، زمین همچون گهواره کودکی بی تاب تکان می‌خورد و سوال اصلی اینجاست که چه چیزی رزمندگان را در مقابل این طوفان ثابت قدم و استوار نگه می‌داشت.

چه بود که هر چه سربازان امام به خطر و آتش‌باران ظلم نزدیک‌تر می‌شدند و فشارها از جنبه‌های مختلف فزونی می‌یافت؛ شوخ طبع‌تر، بشاش‌تر، مهربان‌تر، آراسته‌تر، آرام‌تر و پیشگام تر برای مبارزه آن هم تا پای جان و بدون هیچ ترس و واهمه‌ای قدم بر می‌داشتند و این خصوصیت بر هیچ کسی جز انسان‌های متکی به ایمان قلبی ممکن نخواهد شد.

ایمان قلبی نیز با انسان‌های ریاکار، اهل تظاهر و سست اندیشه میانه‌ای ندارد. آری دفاع مقدس به میدانی تبدیل شده بود که خدا بزرگتر از همه و الله‌اکبر معنی حقیقی و بار معنوی خود را داشت و صدای اذان از پنجره‌های عاشقی به گوش می‌رسید. نمازها به جماعت بود و راز و نیازهای شبانه اغلب پنهانی و در مسیر کسب توشه‌های ایمانی صورت می‌گرفت.

در دوران دفاع مقدس صفوف اقامه نماز به مراکز فرماندهی جنگ تبدیل شده بود و سنگر هم کارکرد مسجد را داشت و به پشتوانه نیروی لایزال ایمان، تهجد و شب زنده‌داری؛ سپاه توحید، توکل و هوشمندی توانست کمر ارتش مستکبران را به خاک رساند و ظلم را زمین‌گیر سازد.

دفاع مقدس به گواه همه کارشناسان نظامی عرصه‌ای بود که ایران اسلامی به تنهایی در برابر همه کشورهای شرق و غرب ایستاد و پیروز شد و رمز این پیروزی معنویت، ایمان، باور درونی، تکیه بر خدا و مجاهدت ایمانی بود و در پرتو همین معنویت است که انسان خاکی به انسان الهی تبدیل و در عرصه بین المللی بر تاریخ و دیگران آن هم به واسطه نیروی معنوی تاتیر گذار می‌شود.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
سایه شوم کاغذبازی اداری بر سر شرکت‌های دانش‌بنیان

در این رابطه مقام معظم رهبری فرمودند: امتیاز جبهه ما به همه جبهه‌های عالم این است که محراب عبادت است و در آن معنویت وجود دارد.جبهه‌های ما فقط جبهه رزم نیست بلکه در آن جبهه دعا و راز و نیاز و عبادت و ذکر حال است.

تجربه‌های معنوی به جای مانده از هشت سال دفاع مقدس نشان می‌دهد نماز کارگاهی انسان‌ساز است و ذکر و عبادت روح لطیف و حساس انسان را در برابر سخت‌ترین اتفاقات غنی و محکم می‌سازد تا به قهرمان میدان‌های سخت تبدیل شود.

در دنیای امروز نیز که جنگ نرم، آسیب‌های اجتماعی و برخی تنش‌های فضای مجازی انسان را احاطه کرده است چراغ راهی روشنی بخش‌تر از نماز و آرامش بهتری برای گریز از این بهم ریختگی‌های روحی جز عبات وجود ندارد و ضروری است ترویج نماز حقیقی و مشوق‌های مؤثر در این زمینه پیشتاز در اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی باشد.

(Visited 11 times, 1 visits today)