امام علی (ع):
گنج‌هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است.
Saturday, 17 April , 2021
امروز : شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۰ - 6 رمضان 1442
شناسه خبر : 692
  پرینتخانه » ارتباطات اجتماعی تاریخ انتشار : 13 آگوست 2016 - 15:50 |

چگونه لید بنویسیم؟

لید به معنای هدایت و راهنمایی است و در اصل همان چند جمله اول خبر است كه هدايتگر خواننده به درون خبر مي باشد. يكي از وظايف اصلي ليد، ورود به ذهن خواننده و غافلگير كردن اوست، ليد مي تواند به يك يا چند پرسش مربوط به عناصر خبر  پاسخ داده و حالت هاي اورژانسي، […]

چگونه لید بنویسیم؟

لید به معنای هدایت و راهنمایی است و در اصل همان چند جمله اول خبر است كه هدايتگر خواننده به درون خبر مي باشد.
يكي از وظايف اصلي ليد، ورود به ذهن خواننده و غافلگير كردن اوست، ليد مي تواند به يك يا چند پرسش مربوط به عناصر خبر  پاسخ داده و حالت هاي اورژانسي، هيجان و ضرورت را به مخاطب خود منتقل كند.
انتخاب بهترين زاويه براي ورود به ليد كه در اصل بهانه ي خبر محسوب مي شود ، از اصلي ترين دغدغه هاي ليد نويسي است، به طور كلي بسياري از روزنامه نگاران معتقدند، وقتي كه ليد خوب نوشته شود، بقيه خبر خودش مي آيد.

بهتر است لید خبر ۲۰ تا ۳۰ کلمه باشد اما افراد حرفه ای گاهی لید را به ۱۲ تا ۲۰ کلمه نیز کاهش می دهند که این موضوع با تمرین مداوم اتفاق خواهد افتاد و نویسنده خبر را قادر می سازد در همین ۱۲ کلمه آنجه را مورد نظر دارد بیان کند.

اگر لید به خوبی انتخاب نشود، امکان دارد که مخاطب از پیگیری ادامه مطلب منصرف شود و به همین خاطر لید جزء جذابترین بخشهای یک خبر محسوب می شود.

تفاوت های لید با تیتر

۱-     تیتر با فونت درشت نوشته می شود ولی لید با همان فونت خبر نوشته می شود.

۲-     تیتر جزء خبر نیست و فقط مشخصه ای از خبر است و با حذف آن لطمه ای به خبر وارد نمی آید. ولی خبر بدون لید ناقص است.

انواع لید

ليد سئوالى يا استفهامى

ليد سئوالي، با يک پرسش آغاز مى‌شود، پرسشى که بايد جدابيت، گيرائى کنجکاوى دانستن به پاسخ آن را در مخاطب برانگيزد و او را به شوق خواندن خبر بکشاند.

ليد تاريخى

در اين ليد، ضمن يادآورى سابقه رويداد يا ذکر تاريخچه‌اى که به حادثه کنونى منتهى شده است، مى‌توان علاقه‌مندى مخاطبان را تحريک کرد.

ليد تشريحى و تحليلى

پراستفاده‌ترين ليد در خبرهاى عمدتاً سياسى و اقتصادى و گزارش‌هاى خبري، ليد تشريحى و تحليلى است. اين‌‌گونه ليد براساس داده‌ها و اطلاعات خبرى نگارش مى‌شود و اصل اطلاعات زيربناى نگارش اين‌گونه ليد‌ها است. در خبرهاى تلفيقى (کهدر مباحث بعد به آن اشاره خواهد شد) پُراستفاده‌ترين ليد، ليد تشريحى و تحليلى است. در اين ليد روزنامه‌نگار با بهره‌گيرى از آگاهى‌ها و رويدادهاى خبرى متصل به هم و از مجموع آنها مى‌توانند به تحليلى مبنى بر واقعيات دست يابد که نگارش يک ليد تحليلى و تشريحى به مخاطب ارائه خواهد داد.

ليد توصيفى

در ليدهاى توصيفى (وصفي) تصويرسازى با استفاده از واژگان وصفى به‌منظور القاء زيبائى‌ها و تحريک احساسات صورت مى‌گيرد. اين مى‌تواند توصيف‌گر زيبائى‌هاى طبيعت يک‌رو است، استوارى و سختى کوهساران يا لطافت نهرها و جويبارها باشد يا بيانگر احساسات انسانى در برخورد با رويدادها.

ليد ضرب‌المثل (تمثيلى)

شروع اين‌گونه ليدها با ضرب‌المثل است و بيانگر موضوع رويداد. ضرب‌المثل بايد با نوع رويداد هماهنگى داشته باشد و در واقع مصداق رويداد باشد.

ليد فهرستى

در برخى از رويدادها، نکات مهم همسان و همطراز از نظر ارزش‌هاى خبرى نظير فراگيرى (دربرگيري)، وجود دارد که به‌صورت فهرست شده مى‌توان در ليد قرار داد.

ليد قياسى (مقايسه‌اى)

در اين ليد، اختلاف يا تشابه بين دو رويداد توأماً و مرتبط موردنظر است يا دو وضعيت به قياس درمى‌آيد.

ليد ساده (مستقيم) و ليد عمقى

اين‌گونه ليدها چون ليدهاى پاسخ‌دهنده به عناصر خبر هستند، ساده و مستقيم به مهم‌ترين قسمت خبر مى‌پردازند با اين تفاوت که در ليد عمقى اطلاعات بيشترى درباره رويداد ذکر مى‌‌شود و طولانى‌تر از ليد ساده است.

ليد فشرده (متراکم) و ليد چندخبرى

ليدهاى فشرده و چند خبرى از جهت تراکم اخبار به هم شبيه هستند اما اين اختلاف که در ليد فشرده، تراکم اطلاعات يک رويداد با آگاهى‌هاى تقريباً هم‌‌طراز از نظر اهميت نگارش مى‌شود ولى ليد چند خبرى معمولاً براى خبرهاى تلفيقى يا گزارش‌هاى خبرى نوشته مى‌شود.

ليد چندخبرى معمولاً در گزارش‌هاى خبرى در مورد وقايع تعطيلات پايان هفته، گزارش‌هائى در مورد حوادث اجتماعى يا سياسى به‌کار مى‌رود.

ليد غيرمتعارف

اين‌گونه ليدها دقيقاً به‌نوع خبر و همچنين ذوق خبرنگار و خلاقيت او بستگى دارد. ليد غيرمتعارف در نگارش خبرهاى حوادث، ورزشى و هنرى مورد استفاده بيشترى دارد.

ليد نقلى

نقل مهم‌ترين قسمت از گفته‌هاى اشخاص (شهرت) در پاراگراف اول خبر، ليد را نقلى مى‌سازد. هنگام تنظيم خبر، خبرنگار بايد تصميم بگيرد به چه صورت مى‌خواهد مطالب خود را تنظيم کند. مثلاً مى‌خواهد نقل قول مستقيم به‌کار ببرد يا نقل قول غير مستقيم. به‌طورکلى نقل قول تکرار مطالب (کلمه، عبارت، جمله، پاراگراف) نوشته شده يا گفته شده اشخاص (منابع خبري) است که به سه صورت مى‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

نقل قول مستقيم

در نقل قول مستقيم، مطلب دقيقاً همان‌طور که بيان شده، نوشته مى‌شود. از اين‌رو هيچ‌گاه نبايد در زمانى‌که ترديد در کلمات به‌کار برده شده توسط گوينده وجود دارد از نقل قول مستقيم استفاده کرد. مطلبى که از آن به‌صورت نقل قول مستقيم استفاده مى‌شود، در داخل علامت نقل قول (گيومه ”…“) قرار مى‌گيرد.

نقل قول غيرمستقيم

در نقل قول غيرمستقيم، مفهوم مطلب شخص (منبع خبري) به‌صورت درست و روشن به نقل از او نوشته مى‌شود و الزاماً همان کلمه‌هاى به‌کار برده شده از طرف شخص، نخواهد بود. به همين خاطر در نقل قول غيرمستقيم از گيومه استفاده نمى‌شود.

و…

به اشتراک بگذارید
  • با نگارش نظرات خود، در وب سایت همراهمان باشید.
  • دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در  وبسایت فاطمه شریفی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.