مادرانی که به پای گرانی پیر می شوند!

شرایط اقتصادی امروز مشکلات معیشتی بسیاری را بر مردم و لایه های مختلف جامعه تحمیل کرده است و هر روز شاهد افزایش قیمت ها ، تورم و گرانی بی حد  و مرز در موضوعات مختلف هستیم که ناملایمت هایی را به جریان زندگی روزمره به ویژه برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد به وجود آورده است.

روزنامه آفتاب یزد  – شرایط اقتصادی امروز مشکلات معیشتی بسیاری را بر مردم و لایه های مختلف جامعه تحمیل کرده است و هر روز شاهد افزایش قیمت ها ، تورم و گرانی بی حد  و مرز در موضوعات مختلف هستیم که ناملایمت هایی را به جریان زندگی روزمره به ویژه برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد به وجود آورده است.

برخی دیدگاه های کارشناسی معتقدند گرانی های اخیر کار مردم عادی و کوچه و بازار که برای خرید سکه، ارز و طلا صف کشیده اند، نیست.بلکه به نظر می رسد بیشتر افراد صاحب نفوذ با سیاست های غلط و سو استفاده از وضع موجود،گرانی ها را دامن زده و به مشکلات مردم اضافه می کنند.

بدیهی است که به دلیل مسائل برآمده از این وضعیت در کنار سایر اقشار آسیب پذیر،  زنان سرپرست خانوار نیز فشاری مضاعف را به دوش می کشند که علاوه بر ناتوانی در اداره زندگی به دلیل نابسمانی های اقتصادی نوعی بار روانی سنگین را نیز متحمل می شوند.

از زنانی می گویم که باید مادرانی نمونه باشند، با بهم ریختگی های اقتصادی کنار بیایند و راه چاره ای برای حل مسائل پیش روی خود پیدا کنند، دائم زیر ذره بین هستند که مبادا خطایی از آن ها سر بزند ،  باید مراقب خود و فرزندانشان باشند و علاوه بر این ها بتوانند برای اداره زندگی و ایفای نقش دو وجهی پدرانه-مادرانه در جایگاه سرپرست خانوار هم چنان در جامعه نیز حضوری فعال داشته باشند.

از آنجایی که زنان سرپرست خانوار مسئولیت تامین معاش خانواده را بر عهده دارند در این بازار نابرابری و صعود ناگهانی فاصله طبقاتی با مشکلات عدیده ای روبه رو می شوند،دو معضل نابسمانی اقتصادی و نبود شغل مناسب که از آمار بالای بیکاری در جامعه متاثر است نیز  سختی های بی شماری  بر این شرایط می افزاید.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
هوش فرهنگی پیش زمینه معماری پایدار/ سبز بسازیم

در واقع می توان گفت زنان سرپرست خانوار یکی از بزرگ ترین قربانیان آسیب های اجتماعی در شرایط کنونی کشور به شمار می روند که تحت تاثیر مشکلات موجود گاهی به دامان اعتیاد، تکدیگری، سرقت و ناهجاری های اجتماعی پناه می برند.

فقر ناشی از فشارهای روانی،نا امیدی بر دوش گرفتن بار زندگی به تنهایی در این شرایط نابسمان زنان سرپرست خانوار را به سمتی می برد که به انواع بیماری های جسمی و روحی  دچار می شوند و توانی برای خم به ابرو آوردن ندارند زیرا باید به هر سختی که شده است  زندگی را روی پای خود نگه دارند.

این وضعیت ما را به فضایی رهنمون می سازد که ایجاد شغل و توانمندسازی زنان از بعد اقتصادی می تواند به عنوان مهم ترین اقدام زیربنایی برای زنان سرپرست خانوار باشد زیرا در حال حاظر حمایت هایی که دولت بر پایه قوانین بودجه سالیانه از زنان سرپرست خانوار دارد، بسیار ناچیز و اندک است.

دولت و به ویژه نهادهای حمایتی باید متناسب با شرایط این زنان و نیروی کار مورد نیاز در بازار کسب و کار، مهارت های شغلی لازم را به آن ها آموزش دهند.حمایت از زنان سرپرست خانوار خود اشتغال، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به آنان و فراهم آوردن شرایط ورود این زنان به چرخه اقتصادی در کاهش آسیب های اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طراحی بسته های حمایتی و جهت دهی مناسب برای رسیدن به دست گروه های حقیقی نیز می تواند راهی برای کمک به این قشر باشد زیرا امروز در شرایطی که ویروس کرونا بسیاری از بخش ها و  اقشار را مورد تهدید قرار داده است باید فکری نیز برای مادرانی که دارند به پای گرانی پیر می شوند برداشته شود. امروز دیگر ویروس کرونا تنها بحرانی برای سلامتی محسوب نمی شود و در حال بدل شدن به یک معضل اقتصادی است که تبعات اجتماعی گسترده ای به همراه دارد.بر این اساس در شرایط کرونایی ضروریست برنامه های جامع و هدفمند برای توانمندسازی و تسهیلگری در مسیر زندگی زنان سرپرست خانوار به میدان عمل برسد و ظرفیت های قانونی نیز برای پشتوانه سازی در این عرصه ارتقا یابند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
بیا با هم حرف بزنیم!

انتشار در آفتاب یزد

(Visited 134 times, 1 visits today)