معلم؛ پیام‌آور کارآفرینی

هر گونه تحول بنیادین در جامعه مستلزم پویایی نظام آموزشی است و یکی از نهادهای اثرگذار آموزش، پرورش و فرهنگ سازی، مدرسه است که در آن معلمان به عنوان نقطه آغاز هر تحول قادرند با دانش و مهارت خود، کانون رشد فردی و اجتماعی افراد از مقاطع سنی پایین را جهت‌دهی کنند و آن را […]

هر گونه تحول بنیادین در جامعه مستلزم پویایی نظام آموزشی است و یکی از نهادهای اثرگذار آموزش، پرورش و فرهنگ سازی، مدرسه است که در آن معلمان به عنوان نقطه آغاز هر تحول قادرند با دانش و مهارت خود، کانون رشد فردی و اجتماعی افراد از مقاطع سنی پایین را جهت‌دهی کنند و آن را به سمت تعالی حرکت دهند.
اهمیت نقش معلم در سیستم آموزشی از آن جهت است که اهداف اجرایی این نظام از سوی وی تحقق و ظهور می‌یابد. معلم همواره در جریان دو سویه آموزشی و تربیتی جایگاه بسزایی دارد و دانش آموزان با آگاهی و الگو پذیری، سعی می‌کنند در کنار آنچه از خانواده و مدرسه می‌آموزند، شخصیت خود را استحکام بخشند.

تعریف آینده‎نگری برای دانش‌آموزان
یکی از مسائل مهمی که در پرورش دانش‌آموزان همواره باید مورد توجه قرار گیرد، تعریف آینده‎نگری است. یعنی دانش آموز خلاقانه در مورد کاربرد دانش، مهارت و توانمندی خود برای ترسیم آینده فکر کند و بداند که با کسب مهارت می‎تواند به صورت فردی موفق نیازهای خود و تا حدی جامعه را تامین کند.
افراد هر کدام در زمینه‎ای دارای خلاقیت هستند که باید محیط و فضای مساعدی برای رشد این نیروی فکری فراهم شود، زیرا این پدیده چالش‎پذیر و مجذوب‌کننده همواره پیامی از جنس خلق اثر نو و متفاوت به همراه دارد. در کشور ما نیز با توجه به شرایط موجود و برای تقویت جمع‌گرایی و پیشرفت در تمامی فضاها نیازمند تفکری خلاق و نوآور هستیم و نیروی قدرتمند خلاقیت است که می‌تواند به صورت ویژه‌ای اکثر مسائل و مشکلات را حل کند. یکی از مهم‌ترین نقش‌های اجتماعی که می‌تواند به بهترین شکل پتانسیل درونی افراد را تقویت کند و رشد دهد، معلم است. معلم در جایگاه پر اهمیت خود با ایجاد زمینه تفکر، تشویق اندیشه‌ها، رفع موانع فردی و فکری خلاقیت، جهت‌دهی به خواسته‌های دانش‌آموزان و تقویت حس اشتیاق در رقابت‌پذیری سالم بزرگ‌ترین کانون تولید خلاقیت را مدیریت می‌کند.
معلم با انگیزه‌بخشی، تشویق اندیشه‌های بکر، ایجاد روش‌های صمیمی، تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری می‌تواند زمینی را برای تمرین دانش‌آموزان و شکوفایی موثر خلاقیت‌های آن ها که خود تقویت مهارت را به همراه دارد، فراهم سازد تا دانش‌آموزانی از جنس ابتکار و انعطاف‌پذیری به سطوح بالاتر اجتماعی ورود پیدا کنند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
مدیران مسئولیت پذیر سلام!

شغل مناسب؛ ضرورتی حیاتی
در دنیای امروز شغل مناسب ضرورتی حیاتی برای داشتن رفاه در زندگی و جایگاه اجتماعی است و جریان شغلی اگر در سطح خوبی با توجه به نیازهای جامعه حرکت کند، اثرات مثبتی بر تمام جنبه‌های زندگی خواهد گذاشت. در این میان هر چقدر هم وضعیت اقتصادی و بازار کار یک جامعه دچار مشکل باشد انسان‌های خلاق همواره این قابلیت را دارند که فرصت‌های متعددی برای ایجاد شغل فراهم سازند تا افراد کارآفرین با روحیه استقلال طلبی و شکست‌ناپذیری تمام ریسک‌ها را مدیریت کنند و در جامعه ظاهر شوند.
نقش پر اهمیت معلمان در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان با نگاه به کارآفرینی کاملا مشخص است و چه بسا معلمانی که روزی در کلاس درس با کارآفرینان امروز این سرزمین همراه و همدل بوده‌اند و صبورانه خلاقیت را درس اول زیبا زیستن معرفی کرده‌اند. از نگاه دیگر باید سپاسگزار معلمان سخت کوشی بود که مهارت محوری و خود اتکایی را برای حل بحران‌های پیش‌رو، سر فصل کلاس‌های درس امروزشان کرده‎اند

(Visited 40 times, 1 visits today)