نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
خبرگزاری تنسیم : بر اساس تعاریف مختلف، فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گستردهای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزهای از عقاید، ارزشها، جلوههای احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیررسمی از آن حمایت میکند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است. […]
خبرگزاری تنسیم : بر اساس تعاریف مختلف، فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گستردهای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزهای از عقاید، ارزشها، جلوههای احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیررسمی از آن حمایت میکند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است. و اما امسال چهاردهم آبانماه یعنی روزی که « فرهنگ عمومی » نامگذاری شده است متفاوتتر از گذشته بوده و جامعه بشری با پدیده و مسئلهای همهگیر و سخت مواجه شده است، موضوعی که در برابر حیات آدمی و آرامش زندگی خودنمایی میکند. ویروس کرونا امروز بدون شک یکی از مسائل مهم پیشروی تمام کشورهای دنیا و ایران اسلامی است، نوعی اپیدمی که تک تک افراد میتوانند هدف آن قرار بگیرند و مسئولیت اجتماعی و رفتارهای فردی در کنترل و مدیریت آن تاثیر بسزایی دارد. از آن جایی که فرهنگ تعیین کننده تفکر و احساس اعضای جامعه است و به صورت راهنمای رفتاری عمل میکند مهمترین و قویترین نقش را در غلبه بر ویروس کرونا و شکست زنجیرههای اتصال این بیماری خطرناک بر عهده دارد. بر این اساس فرهنگ نیازمند مجریانی است که امروز تمام افراد جامعه را شامل میشود و هر یک از ما به سهم خود باید سفیر فرهنگی و مجری فرهنگ در مقابله با ویروس کرونا باشیم تا بتوانیم از این مسیر پرخطر به خوبی عبور کنیم و دیگر بار رشد آمار خیره کننده و پایان تلخ زندگی هم وطنان و عزیزان خود را شاهد نباشیم. غلبه بر کرونا زمانی امکان پذیر میشود و نتایجی خوب به همراه خواهد داشت که فرهنگ عمومی جامعه و فرهنگ حقیقی مدیریت بحران در یک نقطه تلاقی به یکدیگر پیوند بخورند زیرا یکی بدون دیگری برای حصول نتیجه بی فایده است. آن سوی رفتارهای مردمی و فرهنگ عمومی جامعه در برابر کرونا نیز فرهنگ و باورهای مدیریتی نهادهای مرتبط و دستگاههای اجرایی در حوزه مدیریت بحران وجود دارد و یکی از ضعفهای مهم تصمیمهای فعلی فاصله داشتن از رویکرد آیندهنگر و اقدامات به هم پیوسته است. بدون شک در برابر ویروسی که زنجیره شیوع میسازد باید زنجیره به هم پیوسته اقدامات، رفتارها و تصمیمهای مناسب و مداوم قرار گیرد و مهمترین ویژگی در مدیریت بحران بهرهگیری مناسب از دو شاخصه مهم فرهنگ یعنی آموزش و اطلاع رسانی است. بر این اساس زمانی غلبه بر کرونا در سایه فرهنگ عمومی امکان پذیر میشود که ظرفیتهای آموزشی و اطلاع رسانی نیز به شکلی صحیح و خلاقانه مورد بهرهبرداری قرار گیرند و اطلاعیههای طولانی، سخنرانیهای مبهم، استوریهای عریض و طویل، کلیپهای نمایشی، خبرسازیهای شخص محور و تبلیغاتی و اقدامات روزمهساز و تقدیرنامه طلب جای خود را به مشورت، تصمیمسازی و اقدام و عمل واقعی بدهد و در این مسیر ظرفیتهای کارآمد آموزش و اطلاع رسانی به شکلی جدی و با عبور از سلیقههای شخصی فعال شوند. در روز فرهنگ عمومی توجه مضاعف به این موضوع نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم فرهنگی خالی از لطف نیست؛ اینکه جامعه و مردم جنس اقدامات حقیقی را درک میکنند و زمانی بیشترین همراهی را با مسئولین و تصمیمهای اجرایی خواهند داشت که نظم مدیریتی، تصمیمگیری به موقع، جامع و فاصله گرفتن از تبلیغات سطحی را شاهد باشند. این نوع رابطه نیز چیزی جز ویژگیهای ارتباطات دوسویه را نشان نمیدهد و بر این مبنا لازم به توجه است که هیچ مسئله عمومی و متاثر از رفتارهای مردمی در جامعه به شکل تریبونی، سیاسی، نسخهای و شخصی قابل حل و فصل نخواهد بود. امید است روز فرهنگ عمومی بهانهای باشد که فرهنگ مردمی در رعایت اصول بهداشتی، سبک زندگی و استفاده از ماسک به شکلی قویتر نسبت به گذشته با فرهنگ مدیریت بحران در قالبی یک صداتر و کارآمدتر از این روزهایی که سخت و پردغدغه گذشت پیوند بخورد و برگی موفقیت آمیز از غلبه بر ویروس کرونا مزین بر ایثار و ازخودگذشتگی کادر بهداشت و درمان در تاریخ فرهنگی این مرز و بوم به یادگار بماند./
ارتباط شناسی – تولید محتوا
سیاسیترین متغییر اقتصادی و دغدغهای که امروز در هر کوی و برزن از آن سخن به میان می آید سفره مردم و وضعیت معیشت است،مولفه و شعاری که ردپای آن را میتوان در گفتمان اغلب مسئولان و کنشگران اجتماعی شاهد بود. این روزها بیشترین حرف مردم گرانیهای لجام گسیخته و ساعت شمار آن هم در […]
خبرگزاری تسنیم_ فاطمه شریفی- انتخابات در نظام مردمی به ویژه جامعه اسلامی کارکردهای ممتاز و اثرگذاری دارد چرا که عالیترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردمی محسوب میشود و فرصتی را فراهم میسازد تا همه اقشار و سلایق بتوانند از ظرفیت انتخاب استفاده و نسبت به آینده کشور خود تصمیمگیری کنند. […]
دوران مختلف و در نگاهها و جناحهای سیاسی گوناگون شاهد گفتمانهای متنوعی پیرامون پذیرش مسئولیت و فعالیت در عرصههای مختلف هستیم که در راس آن میتوان به بیان ماندگار شهید بهشتی « ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» اشاره کرد. از این رو شیفته خدمت آن فرد یا گروهی است که در هر منصب ومسندی […]
عصر حاضر را عصر اطلاعات و ارتباطات نامیدهاند،رسانههای مختلف در اقصی نقاط جهان حضور فراگیر و گستردهای دارند به طوریکه مردمان دنیای جدید در دهههای اخیر با پدیده فراگیرشدن رسانههای جمعی و پیشرفت تکنولوژیهای جدید ارتباطی در جامعه مواجه شدهاند. رسانهها با ایجاد تحول در باورها،ارزشها،اعتقادات،تصاویر، ادراکات و ذهنیات جامعه زمینه را برای اقناع و […]