امام علی (ع):
گنج‌هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است.
Saturday, 17 April , 2021
امروز : شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۰ - 6 رمضان 1442
شناسه خبر : 985
  پرینتخانه » ارتباطات اجتماعی تاریخ انتشار : 14 فوریه 2017 - 16:28 |

*شاخص های مدیریت در روابط عمومی

روابط عمومی به عنوان به وجود آورنده حلقه های ارتباط درون و برون سازمانی یکی از عناصر تسهیل گر و سازنده در تحقق برنامه ها و اهداف مختلف است.در مدیریت روابط عمومی کیفیت و کمیت رابطه سازمان با دیگران و نیز افکار عمومی جامعه با در نظر گرفتن یک اصل اساسی که سازمان و افراد […]

*شاخص های مدیریت در روابط عمومی

روابط عمومی به عنوان به وجود آورنده حلقه های ارتباط درون و برون سازمانی یکی از عناصر تسهیل گر و سازنده در تحقق برنامه ها و اهداف مختلف است.در مدیریت روابط عمومی کیفیت و کمیت رابطه سازمان با دیگران و نیز افکار عمومی جامعه با در نظر گرفتن یک اصل اساسی که سازمان و افراد برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند به حسن رابطه و درک متقابل و توسعه تفاهم با یکدیگر و عموم مردم هستند، پایه گذاری و تقویت می شود.

بسیاری از موسسات و سازمان ها وقتی تصمیم می گیرند موسسه آنها دارای روابط عمومی باشد به این می اندیشند که  ” شاخص هاي شايستگي مديریت روابط عمومي ” چیست؟

یا هنگامی که مدیران ارشد سازمان ها درصدد تغییر مدیر روابط عمومی بر می آیند شاخص هایی را برای انتخاب مدیر روابط عمومی در نظر می گیرند که ممکن است شاخص هایی شخصی باشند.

برای پاسخ به این سئوال معیارهایی علمی طراحی شده است که می تواند مدیران ارشد را برای انتخاب مدیرانی شایسته کمک کند. در زیر با شایستگی های مدیریتی، عملی، ارتباطی و اخلاقی مدیران روابط عمومی آشنا می شوید.

الف: شايستگي هاي مديريتي

شایستگی مدیریتی یک شایستگی عمومی است. در واقع هر مدیر روابط عمومی در مرحله اول بایستی مدیر باشد و توانایی بالایی در تصمیم گیری داشته باشد. شايستگي هاي مديريتي مدیر روابط عمومی عبارتند از:

  1. توانايي تصميم گيري براي انجام فعاليت هاي روابط عمومي
  2. توانايي استفاده از تخصص و تجربه كاركنان روابط عمومي
  3. تلاش براي تدوين برنامه هاي بلند مدت و كوتاه مدت
  4. توانايي كنترل و سازماندهي فعاليتها و كاركنان روابط عمومي
  5. توانايي تاثير بر تصميمات عالي سازمان

 

ب: شايستگي هاي عملي

انتظار این است که در انتخاب یک مدیر روابط عمومی نبایستی از تجربیات گذشته او غافل شویم یا آن را نادیده بگیریم. حداقل تحصیلات با حداقل سه سال کار در روابط عمومی برای انتخاب یک مدیر روابط عمومی در هر سطحی لازم است. شايستگي هاي عملی مدیر روابط عمومی عبارتند از:

  1. ارتباط تجربيات مدير با روابط عمومي
  2. ارتباط رشته تحصيلي مدير با روابط عمومي
  3. درك علمي و علاقمندي به رويكردهاي علمي روابط عمومي
  4. بكارگيري و استفاده از متخصصان روابط عمومي
  5. بكارگيري و استفاده از مشاوران روابط عمومي

 

ج: شايستگي هاي ارتباطي

بدون شک توانایی ارتباطی برای مدیران روابط عمومی الزام است. یک مدیر روابط عمومی بایستی ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی را مدیریت کند. او بایستی از مهارتهای عمومی ارتباطی همچون سخنوری و مکاتبات برخوردار باشد. شايستگي هاي ارتباطی مدیر روابط عمومی عبارتند از:

  1. مهارت ارتباطي مدير با ساير مديران سازمان
  2. مهارت ارتباطي مدير با رسانه ها
  3. مهارت ارتباطي مدير با كاركنان سازمان
  4. مهارت ارتباطي مدير با كاركنان روابط عمومي
  5. مهارت ارتباطي مدير با مشتريان سازمان

 

د: شايستگي هاي اخلاقي

توصیه مهم این است که اگر مدیر روابط عمومی شایستگی اخلاقی نداشته باشد هرگز شایستگی های دیگر او را به سر منزل مقصود نمی رساند. مدیر روابط عمومی بایستی اسوه اخلاق در درون سازمان و شهره صداقت برای مشتریان بیرون از سازمان باشد. شايستگي هاي اخلاقی مدیر روابط عمومی عبارتند از:

  1. ميزان برخورد متواضعانه با كاركنان و مشتريان
  2. ميزان برخورد محترمانه با كاركنان و مشتريان
  3. ميزان برخورد منصفانه با كاركرد كاركنان روابط عمومي
  4. ميزان پاسخگويي سريع به خواسته هاي مشتريان
  5. ميزان پاسخگويي صحيح به خواسته هاي مشتريان.( استاد احمد یحیایی ایله ای/دکترای ارتباطات)

 

 

به اشتراک بگذارید
  • با نگارش نظرات خود، در وب سایت همراهمان باشید.
  • دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در  وبسایت فاطمه شریفی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.