نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
رمضان فرصتی خاص با حال و احوالی استثنایی و ویژه است و به خاطر همین ویژگیهای منحصر به فرد به عنوان ماه میهمانی خدا تلقی میشود زیرا سرشار از برکت و رحمت الهی است.رمضان ماه میهمانی خدا است و بندگان در این ماه نورانی از سفره گسترده رحمت و مودت الهی خوشه چینی میکنند.فرصتی ارزشمند برای خودسازی و روزه بهترین کارگاه در زمینه تمرین صبر و حرکت به سوی روشنی است تا انسان در مسیر تقوای حقیقی قرار گیرد و پارسایی، اندیشه ورزی و دیگر دوستی ملکه رفتار و کردارش شود.اگر وجود انسان را زمین بدانیم ماه رمضان آسمانی پربرکت از باران است و بهرهمندی از این باران الهی زمانی لذت بخش و اثرگذار خواهد بود که فاصلهها را کنار گذاشته و دست در دست یکدیگر طعم باران بهاری را احساس کنیم.از مهم ترین ویژگیهای ماه مبارک رمضان این است که در آموزههای معصومین علیهم السلام نیز بسیار سفارش شده است که در این ماه بزرگمنشی، سخاوت و بخشش را تمرین کنیم و در کنار خودسازی، دیگر دوستی و همدلی را نیز سرفصل و الگوی رفتاری خود قرار دهیم.چراکه همدلی ما را رشد میدهد و ویژگیهای مثبت روحی و درونی را نیز عمیقتر میکند.وقتی احساسات دیگران را میشناسیم در واقع مثل این است که خودمان چنین احساساتی را تجربه کردهایم.وقتی با دیگران همدل میشویم، می توانند مشکلاتشان را از دریچه دیگری نیز ببینند و حتما راه حلهایی را به یکدیگر ارائه میدهیم که قبل از آن و به صورت فردی به ذهنمان خطور نکرده است.این همدلی است که روابط اجتماعی را بهبود میبخشد و باعث ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده در برابر انسانهای دیگر و جامعه میشود.بر سفره همدلی رمضان و دیدار با دوستان در زیر باران رحمت الهی میتوان برچسب زدنها، قضاوت و پیشداوری، درشتنمایی مشکلات دیگران که از نظر آنها اهمیت زیادی دارد، را بر زمین گذاشت.از نصیحت کردنهای یک پهلو، سرزنش، غفلت و بی توجهی، به رخ کشیدن توانایی و داریی فاصله گرفت و موانع برقراری ارتباط اثربخش با دیگران و درک احساسات متقابل را کنار زد و در این فرصت یک ماهه تمرین کرد تا همدلی اصل بنیادین زندگی اجتماعی جایگزین موانع ارتباطی شده تا بتوانیم در مسیر بهتری برای تعالی فردی و جمعی قرار بگیریم.شیوع ویروس کرونا فاصلههای بسیاری را در زندگی اجتماعی ایجاد کرده و در حال حاضر که با رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام واکسیناسیون از شرایط بحرانی فاصله گرفتهایم ،ماه رمضان فرصتی پیش روی همه ما گذاشته است تا دیگر بار همدلی، مواسات، همزبانی، عشقورزی، تفکر جمعی، خودشناسی، خداشناسی و در یک کلام معنای حقیقی انسانیت را تمرین کنیم و به پلهای دیگر از تعالی بشر در کنار یکدیگر دست یابیم.ماه مبارک رمضان دوره خودسازی، اردوی تربیتی ،تزکیه، تصفیهگری و صفا بخشیدن به روح با دوری گزیدن از گناه و آلودگیهای روحی، جسمی، ظاهری و باطنی است تا فرصتی برای ایجاد تحول بنیادی در اندیشهها و روحیهها ، عادتها و عملکرد انسان ایجاد شود.بر این اساس در می یابیم که فضائل اخلاقی همه در سایه ایمان و تقوا تقویت میشود و بیماریهای اخلاقی و رفتاری در پرتو روزه و رمضان علاج مییابند و اگر در مسیر تعالی اجتماعی گام برداریم زندگی زیباتر با اثرگذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود و چه زیبا گفت سهراب سپهری: با همه مردم شهر، زیر باران باید رفت…دوست را زیر باران باید دید!
منبع : دانلود هفته نامه الکترونیک غیر برخط شهرزاد- سال اول – شماره سوم – ۲۸ فرودین ماه ۱۴۰۱
ارتباط شناسی – تولید محتوا
سیاسیترین متغییر اقتصادی و دغدغهای که امروز در هر کوی و برزن از آن سخن به میان می آید سفره مردم و وضعیت معیشت است،مولفه و شعاری که ردپای آن را میتوان در گفتمان اغلب مسئولان و کنشگران اجتماعی شاهد بود. این روزها بیشترین حرف مردم گرانیهای لجام گسیخته و ساعت شمار آن هم در […]
خبرگزاری تسنیم_ فاطمه شریفی- انتخابات در نظام مردمی به ویژه جامعه اسلامی کارکردهای ممتاز و اثرگذاری دارد چرا که عالیترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردمی محسوب میشود و فرصتی را فراهم میسازد تا همه اقشار و سلایق بتوانند از ظرفیت انتخاب استفاده و نسبت به آینده کشور خود تصمیمگیری کنند. […]
دوران مختلف و در نگاهها و جناحهای سیاسی گوناگون شاهد گفتمانهای متنوعی پیرامون پذیرش مسئولیت و فعالیت در عرصههای مختلف هستیم که در راس آن میتوان به بیان ماندگار شهید بهشتی « ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» اشاره کرد. از این رو شیفته خدمت آن فرد یا گروهی است که در هر منصب ومسندی […]
عصر حاضر را عصر اطلاعات و ارتباطات نامیدهاند،رسانههای مختلف در اقصی نقاط جهان حضور فراگیر و گستردهای دارند به طوریکه مردمان دنیای جدید در دهههای اخیر با پدیده فراگیرشدن رسانههای جمعی و پیشرفت تکنولوژیهای جدید ارتباطی در جامعه مواجه شدهاند. رسانهها با ایجاد تحول در باورها،ارزشها،اعتقادات،تصاویر، ادراکات و ذهنیات جامعه زمینه را برای اقناع و […]