پیام رسان صلح و میزبانی تمدن یزد از دنیا باشید

آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،سلامی از دیار آفتاب و آئینه،شهر تاریخ و هنر به شما و تمام موثران این سرزمین در کشورهای مختلف دنیا، از یزد اولین شهر خشتی جهان،شهری معروف به بادگیرها،خانه های تاریخی،مناره ها و زیبایی خاص کویر با مردمانی سخت کوش و نجیب که پیوند ادیان،سلیقه […]

آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،سلامی از دیار آفتاب و آئینه،شهر تاریخ و هنر به شما و تمام موثران این سرزمین در کشورهای مختلف دنیا، از یزد اولین شهر خشتی جهان،شهری معروف به بادگیرها،خانه های تاریخی،مناره ها و زیبایی خاص کویر با مردمانی سخت کوش و نجیب که پیوند ادیان،سلیقه ها و نگاه های مختلف را در بستر همزیستی و نوع دوستی به صفحات تاریخ هدیه کرده اند.
و یک سال از مهر تائید بافت تاریخی شهر یزد در فهرست آثار جهانی می گذرد و جای جای این استان با شهر و روستاهای سرشار از جاذبه های فرهنگی ،طبیعی و تاریخی سفره ای به میزبانی از دنیا گسترده و صداقت کویری اش تقابل و ایجاد شکاف را سال هاست پشت سر گذاشته و همدلی را الگوی جایگزین برای تمام نگاه ها معرفی کرده است.
متاسفانه امروز رقابت ها و رفتارهای اقتصادی و سیاسی نامعقول از سوی عده ای از قدرت های دنیا نمود پیدا کرده و حتی واژه جنگ اقتصادی به گفتمان برخی که با گفت و گوی منطقی در حل مسائل میانه ای ندارند تبدیل و همواره این رویکرد سطحی بیشتر رخ می نماید.
در این میان استان یزد با وجود آثار،ابنیه تاریخی و برخورداری از جاذبه های کویر بکر و دیدنی توانسته بسترهای لازم را برای پذیرش گردشگران بسیاری با علایق مختلف از سراسر دنیا ایجاد کند.
تاریخ یزد عبور از جنگ، دسته بندی اعتقادی و تفکیک بشری را به خوبی نشان می دهد و این درس بزرگ در شرایط حاضر پشتوانه ای است تا به نمایندگی از مردم این دیار و فعالان عرصه گردشگری از شما و سایر نقش آفرینان عرصه بین الملل بخواهیم پیام رسان صلح و میزبانی تمدن یزد از دنیا باشید.
اینجا سفره ای سرشار از میهمان نوازی،اشتراکات فرهنگی،هنر،معماری،تمدن،نوع دوستی و صلح به وسعت کویر و صداقت آسمان گسترده شده و ظرفیتی برای میزبانی از تمدن ها و باورهای مختلف جهان را با عبور از مرز سیاست و قدرت طلبی در خود جای داده است و از شهر جهانی مردمان سراسر دنیا را برای تجربه های ماندگار و بهره مندی از میراث جهانی که آن را متعلق به تمام جمعیت جهان می داند،فرامی خواند.
جنگ،خشونت،بی عدالتی،تبعیض و نابرابری های اجتماعی را در پستوی زیر زمین های شهر آفتاب در ابدیت تاریخ مدفون ساخته ایم و شاه نشین،تالارها،خنکای بادگیرهای مزین به معماری  بی نظیر یزد و پنج دری های شیشه کاری شده را رو به جهانی از خستگی های بی دلیل گشوده ایم.
دیوارهای خشتی و بلند قامتی سردرهای کاشی کاری شده سایه گستر صلح شده اند و قطاب و باقلوای یزدی در ظروف سفالی منقش به طرح خورشید خانم، شیرینی زندگی عاری از خشونت و نفرت را مهیا می سازند.
از جنوبی ترین نقطه کره زمین تا شمال،از شرق و غرب تا میزکار روسای جمهور و رهبران دنیا، یزد هزاران سال است دعوت نامه ای برای تمام مردم جهان فارغ از هر نوع دسته بندی در سینه دارد. جناب آقای ظریف دعوت نامه مزین به صلح و تمدن مثال زدنی مردمان یزد را به گوش دنیا برسانید و تکرار کنید کوچه های آشتی کنان ظرفیتی همیشگی برای کنار گذاشتن فاصله ها و رسیدن به آرمان دوستی های مشترک در مسیر تعالی بشریت را در خود نهفته است و مدت هاست دوچرخه ها را برای گشت و گذاری در بافت تاریخی یزد زین کرده ایم.ما در استان یزد منتظریم،منتظر میزبانی از تمام مردم دنیا در فصل و زمان های مختلف و دست تکرار دوستی ها را به سوی ملل مختلف دراز کرده ایم.
فرش های دست بافت،ترمه های ابریشمی و صنایع دستی وزین این دیار زینت شهر شده اند تا گردشگری بین المللی به میزبانی صلح و اندیشه تبدیل شود و همزیستی مسیر قدرت طلبی و دیدگاه های انفرادی را  تضعیف کند.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود :
پیوند ارزش ها و عناصر خبری

با سپاس

فاطمه شریفی فعال فرهنگی و اجتماعی

(Visited 5 times, 1 visits today)