نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
شهرهای باشکوه و مختلف کشور ما، بهخصوص استان یزد در ثروت فرهنگی و پیشینه تاریخی، سابقه و ظرفیتهای درخور توجهی دارند. تغییر جریانهای ارتباطی و ورود به دنیای مدرن، نیاز مخاطبان این حوزه را نیز متفاوت و با احساس بیشتر برای دانستن و شناخت سریع همراه ساخته است. اصل اول و شاخص دنیای امروز، ارتباط […]
شهرهای باشکوه و مختلف کشور ما، بهخصوص استان یزد در ثروت فرهنگی و پیشینه تاریخی، سابقه و ظرفیتهای درخور توجهی دارند. تغییر جریانهای ارتباطی و ورود به دنیای مدرن، نیاز مخاطبان این حوزه را نیز متفاوت و با احساس بیشتر برای دانستن و شناخت سریع همراه ساخته است. اصل اول و شاخص دنیای امروز، ارتباط موثر است و یکی از ابزارهای ارتباطی توانمند که فاصلهها را از میان برداشته و به عنوان عنصری پیامرسان در دنیا نقش بازی میکند، رسانه است. با افزایش سهم استان از گردشگران داخلی و خارجی، بهره مندی از توان و فعال کردن ابعاد مختلف ارتباطات نوین نیز اهمیت دوچندان میگیرد تا جریان این ورودی به سمت مثبت و افزایش زمان اقامت گردشگران حرکت کند و در نهایت هر گردشگر به عنوان یک کانال ارتباطی و تبلیغاتی در آینده نزدیک عمل کند. هر یک از قابلیتهای وسایل ارتباط جمعی اگر با برنامه ریزی و ساختارشناسی صحیح مورد استفاده قرار گیرد، میتواند چند ویژگی و اثرگذاری کاربردی را برای جذب گردشگر و آگاه سازی میزبان در یک مسیر جذاب فعال سازد. هر کدام از ابزارهای رسانهای با کارکردهای متفاوت و در مسیرهای همسو میتوانند بر ذهن مخاطبان دو ضلع این مثلث اثر بگذارند و در همین مسیر اگر از راه غیرحرفه ای ارزشهای مورد نظر را وارد کانالهای ارتباطی مختلف کنیم با نتیجه عکس روبه رو خواهیم شد. در ارتباط شناسی حوزه گردشگری با سه عنصر اصلی مکان، میزبان و میهمان مواجه هستیم و ایجاد همبستگی و هدفگذاری در این مثلث طلایی نه تنها در رشد گردشگری بلکه در حفظ میراث فرهنگی و رونق صنایع دستی نیز موثر واقع میشود. ایجاد فرهنگ مردمی پذیرش گردشگر در قالب خصلت مهمان نوازی مردم یزد نیز میتواند بر ظرفیتهای این حوزه افزوده و در تکمیل جاذبههای دیگر موثر باشد.
رویش فرصتها در مهر تایید یونسکو کویر از جمله ساختهای طبیعی معدودی است که انسانها برای تداوم زندگی در آن به جستوجو پرداخته و رازهای نهفته در آن را یافته اند. کویر با پهنه وسیع و سوزان، از دل قنات و کاریز زندگی را بی هیاهو در دشتهای نامحدود به جریان میاندازد. این تلاش بشر برای بهره برداری از آبهای زیر زمینی به عنوان نمادی از هم نوایی با طبیعت همواره مورد توجه مورخان و گردشگران زیادی قرار گرفته است. ثبت جهانی قناتهای زارچ و حسن آباد مهریز در استان با تایید یونسکو، بار دیگر تلاش و همت مردمان سخت کوش کویر را به دنیا نشان داد. سازههای آبی پیشینیان و بیرون کشاندن آب از دل زمین، آن هم در دل کویر و جایی که آب به آسانی یافت نمیشود نشانگر احاطه مردمان این دیار بر دانش مهندسی آب از دیر باز است. قنات در موضوع مدیریت و بهره مندی مناسب از منابع آب ، تا کنون در جهان بی نظیر بوده است و این محصول تفکر و ابداع ایرانیان ، امروزه توانسته است نظر جهانیان را به خود جلب کند. ثبت جهانی قنات و در کنار آن کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، فراهمآمدن زمینه توسعه صنعت گردشگری را برای یزد که قدمتی به اندازه تاریخ دارد، نوید میبخشد که میتواند نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند. تلاش مسئولان پر تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان برای اتفاقات اخیر قابل تقدیر بوده و ورود بازرسان یونسکو برای بررسی وضعیت ثبت بافت تاریخی ارزشمند شهر یزد در آینده نزدیک، نیز نوید بخش تحولی عظیم و موثر در ارزش گذاری و بهره مندی از یادگاران ماندگار تاریخ این دیار است.
فراهم کردن زیرساختهای گردشگری برای یزد زیر ساختها و امکانات خوبی تا به امروز برای بهرهوری بیشتر از توان گردشگری استان فراهم آمده است و به زودی نیز میتوانیم از این رویدادهای بزرگ برای مطرح شدن جاذبههای مختلف یزد در دنیا بهرهمند شویم تا تاریخ روشن و پر افتخار این خطه از سرزمین عزیزمان در امتداد تاریخ جهان همچنان ماندگار و پر اثر بماند. اما بدون استفاده از ظرفیتهای ارتباطات نوین که مردم دنیا را روز به روز بههم نزدیک تر میکند، شاید معرفی جاذبههای استان با سرعت کمتری امکان پذیر شود. پیوند برنامههای گردشگری به شیوههای نوین ارتباطی میتواند ظرفیتی را ایجاد کند که با پیامهایی در اشکال مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر مخاطب اثر بگذارد و ارزشهای مورد نظر را در او حفظ کند. مثلث طلایی گردشگری به مدد رسانه میتواند همانندی میان عناصر خود را از حوزه مبدا به حوزه مقصد با مفاهیم متنوع درهم آمیزد و یک فرآیند مفهومی پایدار را برای حفظ و ارتقای جریان گردشگری با بازخوردهای موثر در دنیا ایجاد کند.
همشهری/ یزد
ارتباط شناسی – تولید محتوا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
وقت کشی، معطل سازی، شرط گذاری و بد عهدی های پی در پی در ماجرای وعده های بر زمین مانده اروپایی ها بعد از خروج ترامپ از برجام ما را به این حکایت و همان ماجرایی می رساند که یک روز خانی در آبادی به فردی در عوض انجام کاری وعده داد که فصل خرمن کوبی و سر خرمن یک خروار گندم به او پاداش می دهد.
باید راهی یافت، برایِ زندگی را زندگی کردن، نه فقط زندگی را گُذَراندَن .. باید راهی یافت، برایِ صبح ها با اُمید چشم گُشودَن، برایِ شب ها با آرامشِ خیال خوابیدن.. اینطور که نمی شود، نمی شود که زندگی را فقط گذراند ، نمی شود که تمام شدنِ فصلی و رسیدنِ فصلی جدید را فقط […]
پیوسته در عظمت تاریخی کهن خیابان ها ،کوچه ها ،خانه ها و حتی دیوارهای شهر همه هم نوا می شوند و سال هاست رخدادی سراسر از ارزش های انسانی پیر،جوان،کودک،زن و مرد را با تمام توان به تکاپو در می آورد و زمزمه همبستگی از هر کوی و محل شنیده می شود. محرم فروردین جان […]
شهر جهانی یزد جلوه گاه ارزش های تاریخی و گردشگری آئینی بستری مبتنی بر پیوند هنرو دین است که علاوه بر حفظ پویایی مکان های فرهنگی ومذهبی در بازخوانی ارزش ها نیز موثر می باشد. صنعت پویا ومتنوع گردشگری بخش های مختلفی را شامل می شود که یکی از مهم ترین آن ها گردشگری آیینی […]